Data heeft pas impact als gebruikers de juiste inzichten eruit halen aldus Nico de Roo. Over de grootste kansen, maar ook de valkuilen van AI binnen HR.
Laurens Waling over People Analytics & AI: skills-matching, strategische talentmobiliteit en de grootste HR-kansen.
Sinds 2 februari 2025 verplicht de AI Act gebruikers van AI-systemen (bijvoorbeeld een werkgever die een AI-recruitmentsysteem gebruikt) dat hun (HR-)medewerkers AI-geletterd zijn. Dit betekent dat ze moeten begrijpen wat AI is, hoe het werkt en wat de impact ervan kan zijn. Welke kennis is nodig en hoe pak je het aan?
GenAI maakt slimme medewerkers nog slimmer en kan de achterstand met anderen vergroten, blijkt uit onderzoek. Organisaties moeten daarom het collectief gebruik van AI-tools stimuleren, ziet Maurik Dippel.
In de praktijk laat de kennis over AI-toepassingen echter nog te wensen over zo blijkt uit cijfers.
Anthropic vraagt sollicitanten om geen AI te gebruiken bij het opstellen van hun sollicitatiebrieven. Het bedrijf benadrukt dat sollicitaties een persoonlijke toon moeten hebben die AI niet kan bieden. AI levert vaak generieke en middelmatige brieven op.
Doordat AI-tools vaak de routinematige taken overnemen, moeten werkenden alleen nog maar complexe taken uitvoeren. Wat tot een toename in mentale belasting en stress voor werknemers kan leiden.
AI is een kans op weg naar datagedreven werken. We moeten hiervoor wel ook onze eigen data gaan gebruiken, want die maken het echte verschil ziet data-expert Irma Doze.
Looking into 2025, we can expect a continued recentring of the human, but a focus expanding far beyond the individual employee.
De invoering en het gebruik van AI moet in goede banen worden geleid. We vroegen zes experts in hoeverre HR daarbij een sleutelrol kan spelen. 'HR zit in de cockpit'
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling