Als je nu niet serieus werk maakt van AI-geletterdheid wordt het niet je vriend, maar je vijand stelt Kevin Martens van Visma YouServe.
Creativiteit is een eigenschap die organisaties graag zien bij hun medewerkers. Tegelijkertijd neemt generatieve kunstmatige intelligentie een deel van het creatieve proces over. “Het gaat om de samenwerking.”
Data heeft pas impact als gebruikers de juiste inzichten eruit halen aldus Nico de Roo. Over de grootste kansen, maar ook de valkuilen van AI binnen HR.
Laurens Waling over People Analytics & AI: skills-matching, strategische talentmobiliteit en de grootste HR-kansen.
Sinds 2 februari 2025 verplicht de AI Act gebruikers van AI-systemen (bijvoorbeeld een werkgever die een AI-recruitmentsysteem gebruikt) dat hun (HR-)medewerkers AI-geletterd zijn. Dit betekent dat ze moeten begrijpen wat AI is, hoe het werkt en wat de impact ervan kan zijn. Welke kennis is nodig en hoe pak je het aan?
GenAI maakt slimme medewerkers nog slimmer en kan de achterstand met anderen vergroten, blijkt uit onderzoek. Organisaties moeten daarom het collectief gebruik van AI-tools stimuleren, ziet Maurik Dippel.
In de praktijk laat de kennis over AI-toepassingen echter nog te wensen over zo blijkt uit cijfers.
Anthropic vraagt sollicitanten om geen AI te gebruiken bij het opstellen van hun sollicitatiebrieven. Het bedrijf benadrukt dat sollicitaties een persoonlijke toon moeten hebben die AI niet kan bieden. AI levert vaak generieke en middelmatige brieven op.
Doordat AI-tools vaak de routinematige taken overnemen, moeten werkenden alleen nog maar complexe taken uitvoeren. Wat tot een toename in mentale belasting en stress voor werknemers kan leiden.
AI is een kans op weg naar datagedreven werken. We moeten hiervoor wel ook onze eigen data gaan gebruiken, want die maken het echte verschil ziet data-expert Irma Doze.