Logo
  • Nieuws
  • 9 juli 2014
  • Willem Dercksen

Blended learning sterk in opkomst

E-learning wint aan populariteit. HR-managers en opleidingsverantwoordelijken kiezen niet langer massaal voor traditionele leervormen als ‘klassikaal leren’. Bij organisaties met opleidingsbudgetten boven een miljoen euro wordt minder dan de helft van het opleidingsbudget nog aan klassikaal leren uitgegeven.

Beeld Blended learning sterk in opkomst

Dit blijkt uit het 22e bedrijfsopleidingen en trainingenonderzoek van marktonderzoekbureau NIDAP. Organisaties met een groot opleidingsbudget combineren klassikaal leren steeds vaker met blended learning, een combinatie van klassikaal onderricht en e-learning, en zij besteden ook een groter deel van het opleidingsbudget aan e-learning (13 procent).

Particuliere instituten profiteren

Particuliere opleidingsinstituten profiteren het meest van deze verschuiving in leervorm. E-learningbedrijven weten nog geen groot aandeel in de opleidings- en trainingsmarkt naar zich toe te trekken. Ongeveer 60 procent van het opleidingsbudget wordt besteed bij particuliere opleidingsinstituten. Gemiddeld gaat slechts 2 procent van het opleidingsbudget naar e-learningbedrijven.

Maatwerk

Een verklaring hiervoor is enerzijds dat commerciële opleiders de professionals en bedrijven beter op maat kunnen bedienen. Verder werken veel e-learningbedrijven nog vooral in specifieke branches zoals zorg en overheid. NIDAP verwacht dat de particuliere opleidingsinstituten steeds vaker gebruik zullen maken van e-learningbedrijven als toeleverancier. Ook verwachten de onderzoekers dat e-learningbedrijven steeds meer branchebreed gaan werken en met producten komen die met name door middelgrote en kleinere bedrijven worden afgenomen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.