Op 1 juli 2015 gaat het nieuwe ontslagrecht in. Werkgevers moeten dan een ontslagvergoeding, de transitievergoeding, gaan betalen voor iedere ontslagen werknemer die langer dan twee jaar in dienst is geweest. Het is dus nu al belangrijk erop te letten bij de verlenging van bijvoorbeeld een arbeidscontract voor één jaar.
Werkgevers worden vanaf 1 januari 2015, als de Participatiewet van kracht wordt, betrokken bij de loonwaardebepaling van werknemers die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. De loonwaardebepaling moet op de werkplek plaatsvinden.
De Quotumwet moet bedrijven met meer dan 25 werknemers dwingen arbeidsgehandicapten in dienst te nemen: honderdduizend in het bedrijfsleven, 25 duizend bij de overheid. Gebeurt dat niet, dan volgt een boete van 5.000 euro. ‘Pure chantage’ vindt de kersverse VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. ‘Een heftig woord’ reageert staatsecretaris Klijnsma van SZW.
De Eerste Kamer heeft dinsdag 1 juli de Invoeringswet Participatiewet en de Wet maatregelen Wet werk en bijstand en enkele andere wetten aanvaard.
De recent aangenomen Wet werk en zekerheid heeft belangrijke gevolgen voor het arbeidsrecht en de uitvoering daarvan door bedrijven vanaf 1 januari 2015. Drie vierde van de MKB-bedrijven in Nederland is echter niet of slechts gedeeltelijk op de hoogte van wat er precies verandert.
Heel werkgevend Nederland stond in de startblokken: op 1 juli 2014 zou het eerste gedeelte van de Wet Werk en Zekerheid van kracht worden. Uiteindelijk heeft de Eerste Kamer daar een stokje voor gestoken, althans heeft de Kamer de Minister ervan weten te overtuigen dat een latere invoeringsdatum noodzakelijk was. De nieuwe datum is 1 januari 2015. Veel werkgevers zullen opgelucht ademhalen, anderen zullen ‘balen’ gezien alle moeite die zij zich hebben gedaan om de deadline te halen (al is dat natuurlijk niet voor niets geweest, zij zijn er immers ‘klaar’ voor). Wat staat er ook al weer te gebeuren per 1 januari 2015?
Twaalf patiëntenorganisaties hebben de Arbeidsparticipatietool gelanceerd: een site en een app die de arbeidspositie van mensen met een (chronische) aandoening versterkt. Volgens de patiëntenorganisaties is dit hard nodig. Niet meer dan 30 procent van de mensen met een aandoening heeft een betaalde baan.
De Wet werk en zekerheid is op 10 juni aangenomen door de Eerste Kamer. Behalve de coalitiepartijen VVD en PvdA stemden ook CDA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SGP voor.
De Wet werk en zekerheid wordt zoals het er naar uitziet op 3 juni in de Eerste Kamer behandeld. Als de wet wordt aangenomen - waar het wel naar uit ziet - dan betekent dit dat al per 1 juli aanstaande de eerste wijzigingen ingevoerd gaan worden. Het is wel aardig in dit verband te wijzen op een paar aandachtspunten.
Werkgevers werken momenteel aan meerdere wervingsstrategieën om de meest talentvolle Wajongers te werven, maar ook alternatieve strategieën van outsourcing en ‘herdefiniëren van eigen werknemers’ worden overwogen. Het streven om 125.000 (extra) banen te creëren voor jonggehandicapten door Nederlandse werkgevers samen met de overheid is echter niet realistisch. Maximaal 64.000 Wajongers zijn geschikt en bereid om te werken. Dit blijkt uit het rapport ‘War for Wajong’ van Intelligence Group.