Volgens het CBS hebben bijna een half miljoen Nederlanders inmiddels twee banen. Dat is bijna 8 procent van alle werknemers. 2/3e combineert twee banen als werknemer. De grootste groep betreft personen die een baan als werknemer (loondienst) combineren met werk als zelfstandige (ZZP / freelance). Verder is opvallend dat veel jongeren meerdere banen combineren.
Vanmorgen zei ik nog enthousiast (en enigszins naïef) tegen mijn dochter (HR-adviseur) dat nu eindelijk alle organisaties wel door hebben dat diversiteit bijzonder wenselijk is. Het snelle antwoord was: “Maar de meesten willen niet echt.”
Onlangs vertelde een recruiter van een niet eens zo heel groot bedrijf mij: 'Ik krijg zoveel reacties dat ik in de even maanden alleen motivaties en CV bekijk van kandidaten die voldoen aan de voorwaarde 'achternaam A t/m K'...en oneven maanden....'
Of je nu een nieuwe auto gaat kopen of op zoek bent naar een nieuwe baan. Het keuzeproces is vrijwel identiek. In beiden gevallen, en ook in andere keuzesituaties, doorloop je hetzelfde proces. Het keuzeproces duidt men vaak aan in de vorm van een trechter. Recruiters die de trechter inzichtelijk maken hebben een streepje voor op concurrenten. Maar waar moet je op letten?
Merkambassadeurs zijn inmiddels van grote waarde voor merken als Converse en CocaCola. Ze helpen bij het verspreiden van nieuws en productontwikkeling. Door fans te betrekken bij het merk voelen ze zich gewaardeerd en versterk je de band met een groep trouwe klanten. Brand Engineers vindt dit een interessant fenomeen en zocht uit hoe je dit kan toepassen binnen arbeidscommunicatie.
Een salestijger met een goed CV is te wantrouwen. Echte verkopers staan bekend om hun beperkte vermogen om.. nou ja, alles wat niet met sales te maken heeft.
Onboarding is een combinatie van de introductie en het leerproces dat een werknemer in pakweg de eerste 90 dagen doormaakt. Onboarding is een ondergeschoven kind bij de komst van nieuwe medewerkers. Vooral bij hoger opgeleiden schiet dit er vaak bij in. Wanneer je dit goed doet zijn nieuwkomers sneller productief, meer betrokken en blijven ze langer bij je organisatie. Onboarding kost tijd, maar die verdient zich dubbel en dwars terug.
Wist jij het al? Ben je 45 jaar of ouder, dan behoor je tot de categorie arbeidsmarktbejaarden. Net als bij ‘gewone’ bejaarden betekent het dat je eigenlijk niet meer meedoet. Blijkbaar zijn er weinig werkgevers die zitten te wachten op deze categorie arbeidspotentieel. Jammer voor jou en jammer voor al je mogelijke collega’s die zich in het spitsuur van het leven bevinden en niet van jouw ervaringen en levenswijsheid kunnen leren. Zeker ook jammer voor alle recruiters en werkgevers die dit kortzichtige standpunt innemen. De grote vraag is of dit nog te veranderen is en hoe je als arbeidsmarktbejaarde ooit een baan vindt.
Video is een belangrijk onderdeel van employer branding. Toch zijn veel kansen van video vaak onbenut. Dat is een gemiste kans, want video is ideaal om de organisatie te visualiseren voor kandidaten. Met een goede strategie zorg je ervoor dat je als werkgever opvalt. Dit blog helpt je met een aantal tips op weg om video effectief in te zetten.
Hoe was jouw laatste ervaring met het starten bij een nieuwe organisatie? Heb je wel eens meegemaakt dat je echt met open armen bent ontvangen en een vliegende start maakte? Misschien wel, en dat beviel vast goed! Die organisatie heeft ongetwijfeld bewust jouw instapmoment voorbereid. Met moderne hulpmiddelen wordt het nog eenvoudiger om je 'onboarding' proces te organiseren in een 100-dagen plan.