Dat goede onboarding bijdraagt aan behoud van nieuwe medewerkers en voortijdige uitstroom kan verminderen, voelt iedereen wel aan. Maar kent u ook de harde cijfers van ongewenste uitstroom en van de gevolgen van geen of onvoldoende onboarding van nieuwe medewerkers?
De mismatch tussen vraag en aanbod wordt vertaald in ‘krapte op de arbeidsmarkt’. Krapte insinueert dat er meer vraag is dan aanbod, en dat daarmee de kous af is. Met zoveel variabelen in het spel, behoeft de arbeidsmarkt anno nu meer toelichting.
BrainsFirst kan op basis van het testen van breinfuncties haarfijn meten of iemand de cognitieve vaardigheden heeft die voor een specifiek beroep noodzakelijk zijn. Begonnen in de wereld van topvoetbal, wordt nu ook het bedrijfsleven veroverd: 'De werkgever kan nu heel gericht tijd en kosten gaan steken in de groep kandidaten die echt kansrijk is.'
Seedlink staat voor een revolutionair nieuwe kijk op recruitment. Het tech-bedrijf stelt niet meer het cv, maar taalanalyse centraal. Zo kan een veel betere match tussen kandidaat en functie worden gemaakt, weet Rina Joosten-Rabou: 'De mooiste ervaringen met Seedlink zijn individuele cases, waar bedrijven topkandidaten ontdekken die anders nooit ontdekt zouden worden.'
Dagelijks onvergetelijke ervaringen creëren voor ruim 800 gasten. Dat is de uitdaging voor de medewerkers van 5-sterren hotel Pulitzer Amsterdam. General Manager Alex van Gastel geeft een kijkje achter de schermen. ‘De gastbeleving valt of staat met de inzet en motivatie van onze mensen.’
Wonderkind gebruikt online marketingprincipes en machine learning om op een geheel nieuwe manier kandidaten en werkgevers bij elkaar te brengen. Niet de vacaturesite, maar de online locaties waar de doelgroep zich bevindt staan centraal. Dat leidt tot prachtige matches, die in een traditionele setting nooit tot stand zouden komen, vertelt oprichter Lars Wetemans.
Het traditionele sollicitatiegesprek volstaat niet meer om de juiste man/vrouw op de juiste functie te vinden, vertelt Maarten Bokhoven van ABN AMRO. Nieuwe technologie wordt ingezet om effectiever te werven én het werkgeversmerk van de bank te verbeteren.
In een schaarse markt is het vechten om talent. Recruiters van grote organisaties moeten alle zeilen bijzetten om de instroom kwantitatief op niveau te houden, zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. De vraag blijft: hoe selecteer je de juiste mensen? En welke competenties spelen daarbij een rol?
Het imago dat je als werkgever hebt, bepaalt in hoge mate of je de beste werknemers kunt aantrekken. En dat imago wordt ‘gebouwd’ door je eigen mensen, mits je ze een sterk en oorspronkelijk verhaal meegeeft, dat ze buiten kunnen delen. Tips en voorbeelden.
Zo’n 34% van alle nieuwe medewerkers weet binnen één week of ze voor langere tijd bij de organisatie wil blijven werken. Ruim 33% van alle nieuwe medewerkers verlaat de organisatie binnen zes maanden. Essentieel dus om een goede eerste indruk te maken en medewerkers voor langere tijd aan je organisatie te binden. Maar hoe doe je dat?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.