Stop maar met het afnemen van tests die medewerkers in typologieën onderverdelen. Niet de intelligentietest maar het gestructureerde interview blijkt de beste voorspeller van werkprestaties. Bovendien kunnen werkgevers hun intuïtie als het gaat om het selecteren van kandidaten maar beter negeren, meent prof. dr. Janneke Oostrom, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie bij de Tilburg University. Er is namelijk geen enkel bewijs dat een klik met kandidaten leidt tot een goede keuze.
Hoe bereik je met je wervingscampagne ook daadwerkelijk je doelgroep in deze krappe arbeidsmarkt? Drie employer branding-specialisten vertellen over de campagnes die hen zjin opgevallen en waarom.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
Er zijn verschillende modellen voor onboarding die organisaties kunnen gebruiken om nieuwe werknemers kennis te laten maken met het bedrijf. Het Engelse vakblad HR Review onderscheidt er vier, en geeft van elk model de voor- en nadelen.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
Veel werknemers hebben een luxepositie: ze kunnen zelf kiezen waar ze wel en niet willen werken, want bedrijven staan voor ze in de rij. Hoe zorg je als bedrijf dat juist jij bij deze groep in de smaak valt?
In de werving en selectie van medewerkers is er steeds meer aandacht voor skills. Toch staan werkgevers nog niet zo te springen om hierop te selecteren. Ze weten niet precies wat de voordelen voor hen zijn. Erik Merx en co-auteurs Arjen Edzes en Harm van Lieshout hebben daarom een artikel geschreven over de voordelen van skillsmatching. En onderzochten welke stappen werkgevers en HR-managers moeten nemen om het een succes te laten zijn.
Kandidaten die willekeurig wat vragen op zich krijgen afgevuurd. Een manager die vooral zelf aan het woord is. Een spervuur aan clichévragen. Zomaar wat fouten die in selectieprocessen worden gemaakt. Dat kan veel beter aldus Bob Zeegers, auteur van het boek 'HR met Ballen'.
Als het gaat over de krappe arbeidsmarkt, dan zijn veel directies nog geneigd naar de HR-afdeling te kijken. En het liefst zelfs nog naar de interne recruiters. Kunnen zij niet voor een oplossing voor de vele vacatures zorgen? Maar daarmee ontlopen ze hun verantwoordelijkheid, zegt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van het Rotterdamse arbeidsmarkt-onderzoeksbureau Intelligence Group. 'Met name interne mobiliteit is een ondergeschoven kindje'
Hoe trek je in deze krappe arbeidsmarkt meer dan 100 nieuwe (service)monteurs aan? Het is Croonwolter&dros gelukt. Directeur HR Harold Vreeburg vertelt in NVP Magazine over de opmerkelijke en volledig op de doelgroep gerichte campagne. ‘Naast alle nieuwe monteurs, zijn we meer top of mind bij de doelgroep’
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling