De arbeidsmarkt is historisch krap en veel arbeidspotentieel blijft onbenut. Eén van de manieren voor het aantrekken van arbeidskrachten is door het openen van je alumnibestand. Duik nóg dieper in je HR-strategie en vul deze dan ook aan met een boemerangplan. Ontdek in deze blog welke do's & don’ts je kan toepassen in de boemerangcyclus en hoe je de HR-strategie van jouw bedrijf versterkt.
Werkgevers wringen zich in bochten om mensen aan boord te krijgen. Maar om in deze krappe arbeidsmarkt succesvol te zijn in de werving van personeel vraagt echt om een andere aanpak. Dat zegt recruitmentexpert en auteur van de bestseller 'Handboek Recruitment & Employer Branding' Gusta Timmermans. Gusta geeft HR-professionals en recruiters praktische tips en adviezen voor lopende vacatures en om te werken aan effectievere en snellere recruitmentprocessen.
Stop maar met het afnemen van tests die medewerkers in typologieën onderverdelen. Niet de intelligentietest maar het gestructureerde interview blijkt de beste voorspeller van werkprestaties. Bovendien kunnen werkgevers hun intuïtie als het gaat om het selecteren van kandidaten maar beter negeren, meent prof. dr. Janneke Oostrom, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie bij de Tilburg University. Er is namelijk geen enkel bewijs dat een klik met kandidaten leidt tot een goede keuze.
Hoe bereik je met je wervingscampagne ook daadwerkelijk je doelgroep in deze krappe arbeidsmarkt? Drie employer branding-specialisten vertellen over de campagnes die hen zjin opgevallen en waarom.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
Er zijn verschillende modellen voor onboarding die organisaties kunnen gebruiken om nieuwe werknemers kennis te laten maken met het bedrijf. Het Engelse vakblad HR Review onderscheidt er vier, en geeft van elk model de voor- en nadelen.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
Veel werknemers hebben een luxepositie: ze kunnen zelf kiezen waar ze wel en niet willen werken, want bedrijven staan voor ze in de rij. Hoe zorg je als bedrijf dat juist jij bij deze groep in de smaak valt?
In de werving en selectie van medewerkers is er steeds meer aandacht voor skills. Toch staan werkgevers nog niet zo te springen om hierop te selecteren. Ze weten niet precies wat de voordelen voor hen zijn. Erik Merx en co-auteurs Arjen Edzes en Harm van Lieshout hebben daarom een artikel geschreven over de voordelen van skillsmatching. En onderzochten welke stappen werkgevers en HR-managers moeten nemen om het een succes te laten zijn.
Kandidaten die willekeurig wat vragen op zich krijgen afgevuurd. Een manager die vooral zelf aan het woord is. Een spervuur aan clichévragen. Zomaar wat fouten die in selectieprocessen worden gemaakt. Dat kan veel beter aldus Bob Zeegers, auteur van het boek 'HR met Ballen'.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.