De kantooromgeving op Schiphol is met zo’n vijfhonderd bedrijven en 60.000 werknemers volop in ontwikkeling. Schiphol Real Estate voert daarbij de regie op gebiedsniveau. Voor de concrete invulling heeft het bedrijf niet alleen de ruimte als geheel, maar ook de wensen van de gebruiker als uitgangspunt genomen. Het samenvoegen van twee belangrijke behoeften leidde daarbij tot voorzieningen die worden gedeeld door verschillende bedrijven.
Dertig jaar werken voor dezelfde werkgever, mijn kinderen lachen mij uit als ik vertel dat dit nog niet eens zo lang geleden de normaalste zaak van de wereld was. Zij behoren namelijk tot de generatie die helemaal niet op zoek is naar een werkgever voor de komende dertig jaar. Maar hoe kunnen bedrijven dan zorgen voor continuïteit in een maatschappij waar alles in beweging is?
Albron was jaren lang een klassiek cateringbedrijf. De omslag kwam met de overname van de horecalocaties van Center Parcs in 2010 en de stagnerende vraag. De strategie is nu om als foodservice-bedrijf te groeien in een krimpende markt. Dat vraagt om duurzaam inzetbare, gezonde en vooral flexibele medewerkers.
Politiekorpsen in Europa kunnen bij reorganisaties en veranderingen veel van elkaar leren, maar doen dat nauwelijks. Het delen van kennis, best practices en informatie wordt gehinderd door onwetendheid van methoden en door de cultuur in andere nationale korpsen.
Het takenpakket van de HR-afdeling verandert voortdurend en ingrijpend. Wat betekenen die ontwikkelingen voor de toekomst van de HR-professional?
Arbeidsrelaties worden steeds meer maatwerk. Organisaties moeten steeds vaker en sneller reageren op een veranderende omgeving. Sociale media hebben een dominante rol ingenomen als het gaat om het informeren en mobiliseren van en door medewerkers. Heeft traditioneel verandermanagement haar beste tijd daarom niet gehad?
Tot 2007 had Aluchemie een sterk hiërarchische bedrijfsvoering met een bovengemiddeld ziekteverzuim, een lage medewerkerstevredenheid en een groot verloop onder leidinggevenden. Na invoering van De Nieuwe Aanpak (DNA), waarbij eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers centraal staat, is in al deze cijfers een spectaculaire ommekeer te zien. De jury van de HR Proffie beloonde DNA van Aluchemie op 2 november met de HR Proffie voor Innovatie.
Een belangrijke vraag voor de HR-professional is hoe korte- en lange termijnvraagstukken aan elkaar verbonden kunnen worden. Anders gezegd, hoe kan een organisatie op korte termijn overleven door langere termijn investeringen te doen? Een antwoord op deze vraag komt uit de hoek van de arbeids- en organisatiepsychologie.
De HR-manager moet innovatie niet zien als een ver-van-mijn-bed-show, maar juist een sleutelrol opeisen, omdat sociale determinanten 75 procent van het innovatiesucces bepalen. Dat stelt Henk Volberda. Hij schreef onlangs
De zorg zit in een meervoudige spagaat. Er wordt zwaar bezuinigd, de zorgvraag neemt toe, het aantal fte’s wordt vanwege bezuinigingen minder en tegelijkertijd zorgt de babyboom-exit er ook weer voor dat op termijn nieuwe handen aan het bed nodig zijn. Geef daar maar eens sturing aan als HR. Kortom:never a dull momentvoor Hans Krikke, hoofd HR van fusieproduct de MCA Gemini groep.