Organisaties ervaren de noodzaak tot verandering, hoewel beleid veelal gericht is op de korte termijn of een deel van het personeelsbestand. Een integrale visie op FIT FOR PURPOSE, waarin zowel op organisatie- als op individueel niveau toekomstgerichte scenario’s geïnventariseerd worden, is vaak nog een zoektocht. Maar wel cruciaal en het kan het verschil maken.
Robert-Jan van Berckel is Senior HR business partner bij Google. Hij gaat in op de vraag wat de voornaamste eigenschappen voor bedrijf én medewerkers zijn in de organisatie van de toekomst. In hoeverre is Google een blauwdruk voor die organisatie van de toekomst? “De openheid en de transparantie en de samenwerkingsbereidheid die we bij Google intern hebben is uniek.”
In een steeds sneller veranderende economie is het nodig dat een organisatie beweegt. Maar veel organisaties worstelen met beweging. Vaak is er een medewerkersbestand met een hoge leeftijd en lange dienstverbanden en is er weinig functiemobiliteit. De organisaties veranderen de inrichting en de processen, maar vinden het moeilijk om medewerkers in beweging te krijgen en een ander gedrag en een andere cultuur te bewerkstelligen. Conclusion organiseerde een rondetafelgesprek om in de praktijk te inventariseren wat er is en wat wel en niet werkt.
De maatschappij verandert in hoog tempo en daarbij draait alles om flexibiliteit, wendbaarheid, aanpassingsvermogen en eigen verantwoordelijkheid. In dit artikel gaan we in op de veranderingen in organisaties en de consequenties voor het organiseren en uitvoeren van werk.
“We moeten nog sneller reageren op de veranderingen om ons heen’ hoor ik menig manager verzuchten. ‘Veranderen is een constante, maar hoe krijg ik iedereen daar in mee?’ De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe word ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…
Het Nieuwe Werken is al niet zo nieuw meer. Sommige organisaties komen er zelfs alweer van terug, terwijl andere er juist nét druk mee bezig zijn. Wil je Het Nieuwe Werken echt laten slagen, zodat de organisatie én de medewerkers er plezier van hebben, dan weten we inmiddels dat je een cultuuromslag nodig hebt. Hoe leid je Het Nieuwe Werken in goede banen?
Kijkt u dan eens naar de enorme verandering in de marketingmix. Kent u de marketingmix nog? De vijf P’s! Een aansprekend model dat handig is om gestructureerd na te denken over uw business strategie. Het interessante van dit model uit 1950 is dat de vijf categorieën – de P’s – rotsvast zijn, maar hetgeen waar ze voor staan is continu en radicaal aan het veranderen.
Grote IT-organisatie als SAP hebben een groot partner ecosysteem. De evolutie naar cloud biedt interessante kansen voor partners, maar het vergt wel een mindshift. In dit blog doe ik vier observaties over de manier waarop cloud de partnerwereld verandert.
Toen ik begon met werken, was er nog geen e-mail binnen de organisatie. Wij verzonden documenten in grote gele mappen. A3-formaat met daarop in dikke letters 'intern'. Daaronder rechthoekige vlakken – zo groot als een creditcard – waarop je met een viltstift de naam en afdeling van de geadresseerde kon schrijven.
Het is niet gemakkelijk je baan te verliezen. Je raakt in een carrousel van emoties vanaf het moment dat je verneemt dat de organisatie waar je werkt in zwaar weer verkeert en dat maatregelen nodig zijn. Daarna kom je in een proces waarin je moet afwachten. Wat gaat men doen? Gaan er functies verdwijnen of verminderen en zo ja, zit jouw functie daarbij? Of gaan je vaste maatjes het veld moeten ruimen? Het is een proces waarin je ‘out of control’ bent, het overkomt je, je moet er door heen. Je bent afhankelijk. En ondanks je emoties en de effecten die de maatregelen op je hebben, probeer je er het beste van te maken.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.