Logo
  • Nieuws
  • 26 maart 2012
  • Mariel Hovemann
  • Bron: De Verzuimpolitie - Zembla vrijdag 23 maart 2012

‘Verzuimbedrijven werken in strijd met de wet en medische richtlijnen’

Zieke werknemers kosten veel geld. Om die reden huren sommige organisaties commerciële verzuimbureaus in die zeggen het ziekteverzuim terug te kunnen brengen. Niet geheel volgens de regels weet actualiteitenprogramma Zembla te melden.

Beeld ‘Verzuimbedrijven werken in strijd met de wet en medische richtlijnen’

Ziekmelden bij werkgever en als het langer duurt langs bij de bedrijfsarts. Bedrijven als V&D, Kruidvat en Praxis pakken het tegenwoordig anders aan. Hun werknemers moeten zich ook ziekmelden bij een commercieel verzuimbedrijf zo meldt het actualiteitenprogramma. Geen arbodienst met artsen, maar een kantoor met callcentermedewerkers. Zij bepalen of de ziekmelding wel terecht is.

Is dit wel legaal en komt de privacy van medewerkers niet in het gedrang vroeg Zembla zich af en legt de werkwijze van de bedrijven voor aan experts.

 

Niet-medisch

Callcentermedewerkers blijken allerlei medische vragen te stellen. Dit terwijl casemanagers niet naar aard van de ziekte mogen vragen. Ook experts zeggen in het programma dat alleen artsen een medisch dossier mogen aanleggen. Jurist arbeidsrecht I. van der Helm geeft aan dat niet bekend is hoe de verzuimbedrijven opereren en dat er nog geen toezicht is op dergelijke bedrijven.

Gaat de callcentermedewerker op de stoel van de dokter zitten? Volgens de directie van het bedrijf Verzuimreductie halen ze hiermee heel wat verzuim uit de medische sfeer door zieke medewerkers niet direct naar de arbo-arts te verwijzen, maar door de medewerkers samen met de callcentermedewerkers te laten bepalen hoeveel en wanneer ze weer kunnen werken. De drempel om je ziek te melden wordt hiermee verhoogd.

 

Privacy geschonden

Probleem is echter dat de callcentermedewerkers niet door mag vragen naar medische achtergronden en dit ook niet mag documenteren. Volgens de wet mag je je alleen ziek- en beter melden bij dergelijke callcenterbedrijven. Registreren in plaats van documenteren.

De informatie is dermate gevoelig dat deze onder het beroepsgeheim valt. De werkgever mag hier geen inzage in krijgen. J. Kohnstamm, College Bescherming Persoonsgegevens: “Medische informatie is van de patiënt. Dat is gevoelige informatie. Op het moment dat ik van u weet dat u af en toe hartstikke matteklap bent en allerlei rare dingen doet dan gaat dat meespelen in mijn behandeling in uw richting. De maatschappelijke consequenties kunnen vrij groot zijn. De wetgever heeft niet voor niets aangegeven hier voorzichtig mee te zijn. Niet alleen met vragen, maar zeker met opschrijven en daarover communiceren met anderen.”

 

Wet Verbetering Poortwachter

De casemanager neemt de taak van de bedrijfsarts over. Een bedrijfsarts wordt wel ingeschakeld maar te laat in het proces aldus Arbo Extra, het bedrijf waar Verzuimreductie de bedrijfsartsen inhuurt. Volgens de Wet Verbetering Poortwachter moet iedere zieke werknemer na zes weken door een bedrijfsarts worden gezien. G. Maas, directeur van Arbo extra: “De bedrijfsarts is verantwoordelijk voor het medische gedeelte. De casemanager moet zich daarbuiten houden. Onze artsen vinden het een onwerkbare situatie.” Werknemers met psychische klachten moeten zelfs binnen drie weken worden gezien door de bedrijfsarts anders kunnen werkgevers een hoge boete krijgen.

  

Zembla.tv

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.