Logo
  • Opinie
  • 27 juni 2013

Talentshoppen: een ‘testrit’ kan je zomaar een toptalent opleveren

Uit een onderzoek van Ernst&Young blijkt dat slechts 45 procent zich efficiënt vindt in het vinden van talent. Zorgwekkend eigenlijk, omdat juist talenten van cruciaal belang zijn voor ondernemingen om te groeien.

Dat bedrijven zich minder efficiënt vinden in het vinden van talent is te begrijpen. De selectiemethodes hebben zich de afgelopen jaren zodanig gestandaardiseerd dat het onmogelijk is om talent te herkennen. Ook zijn HR-afdelingen en recruiters niet altijd creatief in het vinden van toptalenten omdat zij gebruik maken van traditionele selectiemethoden en gesprekken. Het werven van talent vraagt om een andere benadering, niet zoeken op gestandaardiseerde functieprofielen en eisen, maar werven op talent, gedrevenheid, passie, persoonlijkheid, houding en gedrag.

Talentshoppen

Een andere manier van talent verwerven dat ook nog eens leuker is voor sollicitant en werkgever kan talentshoppen zijn. Gek eigenlijk dat wanneer we bijvoorbeeld een auto kopen, we ons eerst goed gaan oriënteren op de markt, selecteren een aantal mogelijke auto’s, kijken uitgebreid, we kijken of de auto aansluit bij onze eisen, zoals bagageruimte, dan gaan we over op testritten, en op basis hiervan, neem je een besluit over welke auto je wilt aanschaffen. Soms is de uiteindelijke keuze een heel andere dan dat je van te voren had bedacht, omdat je je besluit past neemt nadat je de auto en zijn weggedrag ‘gevoeld’ hebt, en dan kan het zomaar zijn dat je keuze valt op een merk of type auto waar je eerder nooit aan had gedacht. Waarom doen we dan niet bij het aannemen van mensen? Een ‘testrit’ kan je zomaar een toptalent opleveren. Het zet de arbeidsmarkt in ieder geval goed in beweging.

Het talentshoppen kan een idee zijn om de werkgelegenheid te bevorderen en beter gebruik te maken van de talenten die mensen hebben. Duurzame inzetbaarheid!

Ervaring opdoen

Voordelen van het talentshoppen voor werkzoekenden kan zijn: het opdoen van ervaring op de arbeidsmarkt en om in contact te komen met potentiele werkgevers. Daarnaast heb je als werkzoekende dan de mogelijkheid om te kijken welke baan het beste bij je past. Het kan veel effectiever zijn dan gebruik te maken van een loopbaancoach, want dan gaat het om van welke functie/baan je denkt dat het beste bij je past. Bij het talentshoppen erváár je zelf welke baan het beste bij je past.

Vooroordelen wegnemen

Oudere werkzoekenden kunnen door deze manier van zoeken meer laten zien dat zij flexibel zijn en ook zij kunnen dan door ervaring op te doen kijken wat hen het beste past. Een groot voordeel is dat zij kunnen laten zien aan werkgevers dat zij een interessante partij zijn om mee te werken. Doordat zij al wel werkervaring hebben, kunnen zij laten zien dat een positieve werkinstelling hebben, kansen pakken en het hebben van vooroordelen over oudere werknemers niet meer van deze tijd is. Jongeren op de arbeidsmarkt kunnen op deze manier ontdekken wat het meest past en doen sneller werkervaring op.

Webwinkel met functies

Voor werkgevers is het talentshoppen interessant omdat zij dan kunnen ervaren hoe mensen functioneren en heel effectief gebruik kunnen maken van de aangeboden talenten. Anders dan door het selecteren op opleiding, kunnen zij nu in de praktijk ervaren wat de mogelijkheden zijn van potentiele interessante werknemers. Grotere bedrijven zouden dit concept ook intern kunnen vormgeven, bijvoorbeeld door een digitale webwinkel waar functies en banen worden aangeboden om uit te proberen. Dan krijg je pas echt beweging in de organisatie en de werkgever maakt optimaal gebruik van de aanwezige talenten binnen de organisatie.

Kan talentshoppen de oplossing worden voor een duurzame arbeidsmarkt?

Mij lijkt het leuk en ik zou wel willen talentshoppen. Gewoon een paar dagen wat anders doen, leuke ontmoetingen hebben, nieuwe ervaringen opdoen, onvermoede talenten aanboren en misschien een nieuwe carrière.

Talentshoppen een idee dat verdere uitwerking verdient?

Producttips