Logo
  • Blog
  • 9 februari 2016

Aan deze goede voornemens wil je je wèl houden

De meesten van ons houden goede voornemens – of het nu gezonder eten, meer sporten of een vreemde taal leren is – gemiddeld minder dan een maand vol. Gaat het echter over onze carrière, dan nemen we die goede voornemens een stuk serieuzer.

Uit recent onderzoek van Glassdoor blijkt dat januari de maand is waarin de meeste mensen overwegen van baan te veranderen. Bijna een vijfde van de werknemers die meededen aan het onderzoek (18 procent) vond januari de beste maand voor een nieuwe stap in zijn carrière.

Het beste talent behouden is nu belangrijker – en moeilijker – dan ooit. Werknemers tevreden en betrokken houden als zij aan het rondkijken zijn, moet absoluut topprioriteit zijn.

Wat betekent dit? Volgens Glassdoor zijn de belangrijkste redenen om van baan te veranderen – naast de wens voor een hoger salaris – de behoefte aan nieuwe uitdagingen (23 procent) en een slechte relatie met de leidinggevende (18 procent). Beide redenen zijn te voorkomen door de relatie tussen werknemer en manager te verbeteren – iets wat ook Oracle’s eigen onderzoek aantoont.

Uit ons onderzoek Simply Talent: A Western European Perspective blijkt dat bijna een op de drie werknemers in Europa zijn negatieve gevoelens wijt aan het managementteam van het bedrijf of de leidinggevenden. Deze uitkomst is verontrustend, maar tegelijkertijd ook bemoedigend. Want het is wel degelijk een probleem waar bedrijven iets aan kunnen doen.

De relatie tussen werknemers en manager verbeteren begint met de partijen vaker en productiever gesprekken te laten voeren. En met het nieuwe jaar nog in het achterhoofd lijkt me dat een mooi voornemen voor alle leidinggevenden: om beter te luisteren naar hun mensen.

Neem nu de jaarlijkse vragenlijsten om de mate van betrokkenheid te peilen. Waarom gaan managers niet regelmatiger met hun werknemers om de tafel om te bespreken waar ze tegenaan lopen? Zo kunnen ze ervoor zorgen dat hun baan zowel leuk als uitdagend genoeg is.

Als je dit voornemen als bedrijf eenmaal omarmd hebt, moet er natuurlijk iemand zijn die het voortouw neemt als het gaat om werknemersbetrokkenheid. Diegene heeft de taak de verandering in de organisatie blijvend te maken. En dit is waar de HR-afdeling een cruciale rol kan spelen.

Geen enkel bedrijfsonderdeel is beter in staat werknemersbetrokkenheid eigen te maken dan HR. HR-teams hebben als geen ander inzicht in de relatie tussen werknemers en hun managers. Én de toegang tot analysetechnologieën om die onderlinge relaties te bevorderen. Bovendien beschikken ze over de expertise en tools om werknemersbetrokkenheid te meten, te laten zien wat de impact daarvan is op de business en dat te vertalen naar waardevolle managementinformatie.

Op dit moment is de rol die HR speelt echter nog schrikbarend klein. Slechts 3 procent van de werknemers die deelnamen aan het onderzoek van Oracle gaf aan dat HR de meeste invloed heeft op zijn mate van betrokkenheid. Met een gloednieuw jaar dat voor ons ligt, is het tijd voor HR om meer op de voorgrond te treden en een grotere rol te spelen in het stimuleren van werknemersbetrokkenheid. Dat helpt het bedrijf bij het aantrekken, behouden en verder ontwikkelen van de allerbelangrijkste middelen – zijn mensen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.