Logo
  • Nieuws
  • 17 augustus 2009
  • Center for Organizational Performance

Verbetertrajecten: bezint eer ge begint

Leidinggevenden hebben vaak maar een vaag vermoeden hoe de organisatie kan worden verbeterd, of ze volgen blindelings de aanwijzingen van een gerenommeerd adviesbureau. Maar de doelen in deze verbetertrajecten zijn vaak niet goed onderbouwd, zegt André de Waal, onderzoeker van de Maastricht School of Management en Center for Organizational Performance. Hij geeft verbetertips, zoals: ‘neem de tijd’.

Beeld Verbetertrajecten: bezint eer ge begint

Op de vraag wat het kostbaarste bedrijfsmiddel is, antwoorden managers vaak: ‘kennis, mensen of innovatie’. Ondanks het belang van deze elementen, zijn het niet de belangrijkste. Dat is volgens De Waal namelijk tijd. “Tijd kun je maar één keer uitgeven en ben je altijd kwijt. Het is dus cruciaal om je tijd uit te geven aan datgene wat er écht toe doet om als individu, als team en als organisatie high performing te zijn. De huidige economische situatie vraagt erom dat organisaties effectief met de prioriteiten om gaan.” De vraag ‘Wat doet er nu echt toe?’ vormde de drijfveer van het onderzoek van De Waal vanuit het HPO Center. Ruim vijf jaar onderzocht hij internationaal bij meer dan 3.500 organisaties wat de kenmerken zijn van High Performance Organizations (HPO’s). Organisaties die over een langere periode keer op keer uitmuntend presteren. Niet alleen financieel doen deze organisaties het beter dan hun concurrenten, maar juist ook niet-financieel, bijvoorbeeld : klant-, stakeholder- en medewerkertevredenheid. HPO’s blijken in alle sectoren voor te komen, ook bij non-profit- en overheidsinstellingen.

 

35 punten

Maar waar focussen deze organisaties zich op? Anders gezegd, waar geven zij hun tijd aan uit? De Waal ziet nog altijd dat veel tijd en energie in profit en non-profit organisaties verloren gaat aan het uitvoeren en meten van prestatieverbetering zonder dat organisaties weten of deze projecten echt een bijdrage leveren aan het verbeteren van de organisatie. Negatief gezegd: het management van organisaties doet vaak zomaar iets, zonder concrete onderbouwing. Op zijn website (www.hpocenter.nl) noemt de De Waal 35 punten waarop ieder verbetertraject gericht zou moeten zijn.

 

De succesfactoren van excellent presterende organisaties:

 

Kwaliteit van Management

  • Management geniet het vertrouwen van iedereen in de organisatie;
  • Management is integer;
  • Management heeft een voorbeeldrol voor medewerkers;
  • Management neemt snel besluiten;
  • Management onderneemt snel actie;
  • Management coacht medewerkers om betere resultaten te behalen;
  • Management is gericht op het behalen van resultaten;
  • Management is erg effectief ;
  • Management bestaat uit sterke leiders;
  • Management straalt zelfverzekerdheid uit;
  • Management is besluitvaardig met betrekking tot niet-presteerders.

 

Continue verbetering en vernieuwing

  • De organisatie heeft een strategie die duidelijk onderscheidend is van andere organisaties;
  • In de organisatie worden processen voortdurend verbeterd;
  • In de organisatie worden processen voortdurend vereenvoudigd;
  • In de organisatie worden de processen voortdurend op elkaar afgestemd;
  • In de organisatie wordt alles gerapporteerd dat belangrijk is voor het halen van een goede prestatie;
  • In de organisatie wordt aan managers en medewerkers zowel financiële als niet-financiële informatie gerapporteerd;
  • De organisatie verbetert haar kerncompetenties voortdurend;
  • De organisatie vernieuwt haar producten, diensten en processen voortdurend.

 

Langetermijngerichtheid

  • De organisatie creëert groei door samenwerking met andere organisaties;
  • De organisatie onderhoudt goede lange-termijn-relaties met alle belanghebbenden;
  • De organisatie is gericht op het zo goed mogelijk bedienen van haar klanten;
  • Het management werkt al lange tijd bij de organisatie;
  • Nieuw management wordt van binnen de organisatie gepromoveerd;
  • De organisatie vormt een veilige werkomgeving voor medewerkers.

 

Openheid en actiegerichtheid

  • Het management gaat vaak de dialoog aan met medewerkers;
  • De medewerkers besteden veel tijd aan communiceren, kennis uitwisselen en leren;
  • De medewerkers worden altijd betrokken bij belangrijke bedrijfsprocessen;
  • Het management staat fouten maken toe;
  • Het management staat open tegenover verandering in de organisatie;
  • De organisatie is prestatiegericht.

 

Kwaliteit van Medewerkers

  • Medewerkers willen verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten;
  • Medewerkers willen geïnspireerd worden om zeer goede resultaten te behalen;
  • Medewerkers worden getraind in het versterken van hun flexibiliteit en veerkracht;
  • De organisatie heeft een divers en complementair werknemersbestand.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.