Logo
  • Nieuws
  • 13 februari 2019
  • Flip Schultz

Diversiteit en inclusiviteit met Design Thinking

Een maatschappelijk vraagstuk als diversiteit en inclusie aanpakken is een vorm van innovatie. En een van de methoden die bedrijven en organisaties daarbij toe kunnen toepassen is Design Thinking. In haar keynote op de Diversity Summit 2018 - georganiseerd door Deniece von Harras van NL Zakenvrouwen | SmartUp Network - lichtte Janne Vereijken die methode toe aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

Beeld Diversiteit en inclusiviteit met Design Thinking

Volgens Janne Vereijken bestaat er in Nederland een te eenzijdige kijk op innovatie. Veel ondernemers denken bij innovatie aan een nieuw product of dienst. Maar innovatie kan ook worden gebruikt voor nieuwe uitdagingen, zoals diversiteit en inclusie. Vereijken is Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018 in de categorie zzp en oprichter van Spring Company. Ze begeleidt bedrijven en organisaties bij de ontwikkeling van nieuwe strategieën en producten, diensten en oplossingen. Spring Company werkt daarbij regelmatig samen met Stanford University, waar Design Thinking is ontstaan.

Foto: Prisca Visser

Praktijkvoorbeeld: Justworks, bedrijf in online HR-oplossingen

Design Thinking is een creatieve manier om problemen op te lossen en bestaat in feite uit een stappenplan: empathie, definitie, begripsvorming, prototype en test. Vereijken legde aan de hand van een praktijkvoorbeeld bij het Amerikaanse Justworks uit hoe dat stappenplan werkt.

Justworks is een bedrijf gespecialiseerd in HR-oplossingen. Uit feedback die het bedrijf ontving, kreeg het de indruk dat diversiteit en inclusie niet goed werkte. Er werd budget vrijgemaakt voor iemand om het probleem aan te pakken. Op basis van de vijf kenmerken gebruikte men het volgende stappenplan:

1. Empathie

Vereijken: “Breng bijvoorbeeld alles in kaart wat een vrouw tegenkomt in haar loopbaan, zoals je dat met klantreizen doet bij een customer journey map.” Zo verzamelde Justworks de feedback van haar klanten, ging met klanten praten en hield een-op-een gesprekken. Daarnaast verrichtte het bedrijf de nodige research in het onderwerp.

2. Probleemdefinitie

Van die eerste stap leerde het bedrijf dat met name ondervertegenwoordigde groepen van haar klanten zich niet gehoord voelden.

3. Ideeën genereren (IDEATE)

Bij Justworks hield men brainstorms met een selecte groep van klanten die feedback hadden gegeven. Daar werden vragen gesteld als 'Stel dat Justworks over 5 jaar leidend is op het gebied van diversiteit en inclusie. Hoe ziet dat er dan uit?' Die brainstorms leverden veel ideeën op. Een van de resultaten was de oprichting van een speciale discussiegroep van gebruikers, die nu maandelijks bijeen komt om maatschappelijke thema’s te bespreken.

4. Prototype en test

Vereijken: “Je test het prototype van je oplossing. Prototyping is een manier om van ideeën iets te maken waar gebruikers mee kunnen interacteren. Het is een vereenvoudigde versie of weergave van je idee. Je test dit prototype met je eindgebruiker om te valideren of dit een goede oplossing is, maar vooral ook om nog meer inzicht te krijgen in je klant. Wat vindt hij ervan? In hoeverre lost het problemen en of uitdagingen van je gebruiker op en hoe komt dat?”

Cyclus meerdere keren doorlopen

Vereijken: “Het is niet zo dat je je een keer inleeft in je klant, een prototype bouwt en dat test. Nee, het is een iteratief proces. Dat betekent dat je de cyclus meerdere malen doorloopt. Je bouwt meerdere prototypes. Op basis van de feedback van de gebruiker bij het testen, pas je het weer aan. Dan ga je weer testen. Zo ontwikkel je het steeds verder.”

Zo zette Justworks nog een aantal groepen op rond bepaalde thema’s. Ook ging het bedrijf partnerships aan met organisaties gespecialiseerd in diversiteit en inclusie. Met behulp van een aparte nieuwsbrief worden de klanten op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen op dat gebied. "Dus als je op zoek bent naar passende oplossingen voor jouw organisatie: denk als een designer. Durf je expertise, visie, vooroordelen en aannames aan de kant te zetten. Laat je  leiden door informatie en niet door vooronderstellingen. Op die manier ontwikkel je op maat gemaakte methoden voor de uitdagingen die in jouw organisatie spelen. Door prototypes te maken, testen en meten, zorg je voor gevalideerde oplossingen die daadwerkelijk effect hebben. Succes!"

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.