Logo
  • Opinie
  • 4 juli 2016

Hoe millennials LinkedIn aan nieuwe HR-instrumenten hielpen

LinkedIn in Californië zocht naar nieuwe manieren om de betrokkenheid van haar medewerkers te verhogen. Met behulp van een HR Hackathon liet zij de volgende generatie werknemers hiervoor ideeën bedenken.

Als specialisten uit andere vakgebieden samen een oplossing bedenken voor jouw vraagstuk is de kans groot dat zij een onorthodoxe aanpak verzinnen. Zo dacht Pat Wadors, LinkedIn's Senior Vice President voor Global Talent, dat studenten wel eens verfrissende ideeën konden hebben over traditionele HR-kwesties. Hij paste het model van de technische hackathon – een methode uit de IT-wereld - toe op de vraag: hoe kunnen we de betrokkenheid van de LinkedIn-medewerkers substantieel verbeteren? Vanaf aankomend medewerkers zoals stagiairs tot en met oud-medewerkers en iedereen daartussenin.

Mix van studenten

Wadors liet een oproep doen onder stagiairs – interns - werkzaam in de regio San Francisco, om deel te nemen aan de LinkedIn HR Hackathon. Binnen anderhalve maand hadden meer dan 1000 stagiaires uit verschillende organisaties zich aangemeld. Hieruit werden 160 stagiairs geselecteerd, een mix van studenten en MBA-kandidaten, mannen en vrouwen, verschillende nationaliteiten, diverse – met name technische - studierichtingen, en voor 90 procent niet HR-studenten. De in totaal 31 teams kregen van vrijdag tot en met zaterdag – in totaal 18 uur - de tijd om een innovatief concept te verzinnen voor het vraagstuk. Een team van senior HR-professionals zou vervolgens de bijdragen beoordelen. Voor het winnende team was er een prijs van 5.000 dollar collegegeld en een cadeaubon van 250 dollar per teamlid.

Het winnende project: Infinity

Als winnend team kwam het duo Lakshman Somasundaram en Summer Wu uit de bus, een student economie en een student informatica aan de Yale University. Zij hadden het probleem aangepakt van de tegenvallende resultaten van stage-programma’s. Volgens onderzoekcijfers accepteerde slechts 1 op de 3 stagiairs een aanbod voor een full-time baan bij het stagebedrijf. Lakshman en Summer wilden een manier vinden om dat aantal om te keren en 2 van de 3 positief te laten reageren op een aanbod.

Zij slaagden erin binnen de beschikbare tijd 750 stagiairs te laten mee werken aan een korte online enquête om te weten wat stagiairs zoeken in hun stage. Uit analyse van de resultaten bleken twee belangrijke redenen waarom stagiairs aanbiedingen afwijzen. Ten eerste hebben bedrijven onvoldoende inzicht in de lange termijndoelen van de stagiairs. Ten tweede ontbreekt het aan duidelijke open communicatie tussen organisatie en stagiair. Om dit op te lossen ontwikkelden de twee studenten een op machine-learning gebaseerde mobiele app. Hiermee kunnen stagiairs continue feedback krijgen van het management, meer informatie over mogelijkheden die bij hun interesses passen, en contact leggen met medewerkers en andere stagiairs om hen te helpen bij het bereiken van hun doelstellingen op lange termijn.

Opvallend was dat een groot deel van de andere finalisten voor hun oplossing ook een technologische component had gebruikt. Zo kreeg Wadors precies wat hem voor ogen stond met de HR Hackathon, het opnieuw uitvinden van HR door er met een frisse blik tegen aan te laten kijken.

 

Producttips