Going digital – De noodzaak om HR te transformeren
Alleen zij die onder een steen hebben geleefd, hebben de enorme verandering in de samenleving gemist, veroorzaakt door de digitale transformatie. Alles is veranderd. Van de manier waarop je een pizza bestelt tot aan het beheren van een complete supply chain. Er zijn tal van nieuwe businessmodellen en manieren van werken ontstaan.
Door de digitale revolutie te omarmen, kan HR medewerkers beter dan ooit bedienen
De reden dat deze nieuwe businessmodellen zo disruptief zijn, is dat ze gekenmerkt worden door eenvoud, flexibiliteit en soepele toegang tot informatie, terwijl de kosten afnemen. Kijk naar het schoolvoorbeeld van digitale disruptie: Uber. Het succes ervan is te danken aan de simpele en goedkope manier om een taxirit te bestellen. De klant is leidend.
HR-teams die hun bijdrage aan de business willen vergroten, kunnen nog veel leren van deze nieuwe benaderingen. We weten allemaal hoe competitief de arbeidsmarkt in bepaalde branches op dit moment is. Werkgevers moeten alle zeilen bijzetten om toptalent te werven en te behouden. Digitale technologie is in dat verband te beschouwen als een belangrijke enabler, dankzij de mogelijkheden die het biedt om de medewerker te empoweren en het gevoel te geven in het centrum van de organisatie te staan.
Deze trend wordt alleen nog maar belangrijker door de opkomst van de millennials. HR en andere afdelingen zullen digitale transformatie moeten omarmen, willen ze kunnen inspelen op de behoeften van een nieuwe generatie medewerkers. Welke behoeften dat zijn, is nu al duidelijk.
Mensen willen vandaag de dag een flexibel arbeidspatroon, waarbij ze kunnen werken waar en wanneer hun dat uitkomt. Deze trend zal alleen nog maar groeien. Tegelijkertijd willen medewerkers steeds meer gepersonaliseerde diensten die inspelen op hun individuele behoeften. Zij krijgen die diensten al in hun persoonlijke leven, dus waarom ook niet op hun werk? Verder verwachten medewerkers dat de werkgever voorziet in samenwerkingsplatforms die net zo gebruiksvriendelijk zijn als social media-platforms.
Deze lijst is nog niet compleet, maar vast staat dat werkgevers de cultuur binnen de organisatie moeten veranderen om in te spelen op een generatie met andere prioriteiten, denkwijzen en werkwijzen.
HR moet hierin het voortouw nemen. Als hoeders van de bedrijfscultuur moet zij laten zien hoe digitale transformatie helpt bij het werven van het beste talent, het betrekken van deze medewerkers en het verhogen van hun productiviteit. Op deze manier speelt HR een sleutelrol in het hart van de onderneming en is zij de facilitator van positieve verandering.