Logo
  • Nieuws
  • 18 december 2018
  • Neerav Shah VP EMEA Sales SnapLogic

60% van de HR-teams vindt retentie een groot probleem. AI kan een oplossing zijn

In het huidige digitale tijdperk zijn succesvolle organisaties die organisaties die data gebruiken om processen te verbeteren, klanten beter te bedienen, nieuwe mogelijkheden in de markt te benutten en een competitief voordeel te behalen. Alleen lang niet alle afdelingen binnen een organisatie benutten data al ten volle. Een van de afdelingen die achterloopt is HR.

Beeld 60% van de HR-teams vindt retentie een groot probleem. AI kan een oplossing zijn

Het is niet zo dat HR helemaal geen gebruik maakt van technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning; HR zet deze technologieën bijvoorbeeld in om de zoektocht naar geschikte sollicitanten te optimaliseren. Zo kan talentacquisitiesoftware snel cv’s scannen en lezen en een voorselectie maken op basis van de juiste vaardigheden. Maar er is meer. Om de mogelijkheden van AI en machine learning ten volle te benutten, moeten HR-teams nog een stap verder gaan. Door als HR-afdeling AI en machine learning optimaal in te zetten, kan de afdeling namelijk van nog meer strategische waarde zijn voor een organisatie. De afdeling is dan namelijk beter in staat om te voldoen aan toekomstige bedrijfsbehoeften en het tevreden houden van werknemers.

Het werven van talent

Een stap in de goede richting is het inrichten van talentacquisitie op de langere termijn door data – het zoeken van kandidaten met vaardigheden die belangrijk zijn voor de bedrijfsdoelstellingen van over vijf jaar. AI en machine learning spelen hierin een rol omdat ze HR kunnen helpen met het identificeren van vaardigheden die over vijf jaar van belang zijn en daarbij de juiste sollicitanten zoeken. Hiervoor moeten organisaties gebruikmaken van zogenaamde data lakes waarin datasets uit verschillende bronnen worden verzameld. Deze datasets bevatten onder andere databases van universiteiten, sociale en professionele netwerksites, tracksystemen voor sollicitatieaanvragen, gespecialiseerde blogs en andere databronnen over werk, educatie, werkgelegenheid en geopolitieke trends. Vervolgens worden met machine learning inzichten gehaald uit al deze verzamelde data. Op basis van deze inzichten kan een strategisch plan worden opgesteld en bepaald worden welke vaardigheden de komende jaren belangrijk worden.

Geworven talent behouden

Maar het aannemen van het juiste personeel is één ding, het vasthouden van het juiste personeel is iets heel anders. Een van de grootste problemen in de HR-sector is het binnenhouden van werknemers. Uit een recent onderzoek blijkt dat 60% van de HR-teams retentie een groot probleem vindt. Vanaf het binnenhalen van personeel tot het trainen en ontwikkelen van een goede relatie, kunnen data en kunstmatige intelligentie helpen bij het behouden van personeel.

Met AI-programma's data analyseren

Er bestaan AI-programma’s die alle data van een werknemer analyseren, vanaf het moment dat de werknemer begint, en kunnen bepalen hoe waarschijnlijk het is dat deze zal vertrekken. Deze aanname wordt gebaseerd op verschillende factoren, zoals werkgewoontes, loopbaanonderbrekingen, opleidingsniveau en vorige banen. Het kan met name lastig zijn om medewerkers in de eerste paar maanden binnen te houden, omdat de functieomschrijving bijvoorbeeld niet goed aansluit bij de werkzaamheden of omdat ze niet goed worden begeleid. Daarnaast leidt het stelselmatig overladen van de beste werknemers met te veel werk sneller tot ontslag, evenals het niet erkennen van hun prestaties. Ook te weinig uitdaging of creativiteit in het werk zijn belangrijke redenen om te vertrekken. Kunstmatige intelligentie en analytics verwerken verschillende data sets van medewerkers om te kunnen bepalen hoe zij werken en welke methode het beste werkt – bijvoorbeeld: werkt het nieuwe kennismakingsproces of jaagt het mensen weg? Werken bepaalde werknemers te veel? Kunstmatige intelligentie kan data ook gebruiken om de snelheid van toetsaanslagen te meten of de tijd die besteed wordt aan het kijken naar dia’s. Op basis hiervan kan de mate van interesse in trainingsmodules bepaald worden, en kan geadviseerd worden over hoe een werknemer het beste leert.

Dit zijn slechts twee voorbeelden die laten zien hoe de toepassing van AI en machine learning de HR-afdeling veel slimmer kunnen maken. Echter, toegang tot data is hierbij cruciaal. En deze data moet accuraat, consistent en makkelijk toegankelijk zijn. Een goede data-integratie is de eerste stap naar succes. Met de juiste data-integratieoplossingen kan de HR-afdeling namelijk geïnformeerde en strategische beslissingen. 
Op deze manier speelt de HR-afdeling een strategische rol binnen het bedrijf. HR-leiders kunnen zich richten op strategische initiatieven, waardoor werknemers binnen boord worden gehouden, teams hun werk goed kunnen doen en de hele organisatie kan worden ingericht naar de strategieën en activiteiten die een datagedreven digitale transformatie ondersteunen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.