Logo
  • Nieuws
  • 23 juli 2018
  • Bron: Willis Towers Watson

Nederlandse werknemer wil financiële beloning voor gezonde levensstijl

De helft van de Nederlandse professionals (51%) verwacht dat hun werkgevers hen actief aansporen tot een gezondere levensstijl. Bovendien vindt ruim een derde (35%) dat zij door hun werkgevers financieel beloond moeten worden voor het naleven van een gezonde levensstijl. Dit blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson onder 1.000 Nederlandse werknemers.

Beeld Nederlandse werknemer wil financiële beloning voor gezonde levensstijl

Organisaties bieden steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan om een gezonde levensstijl onder de medewerkers te stimuleren. Doorgaans bestaan traditionele financiële incentives uit prestatie-afhankelijke bonussen, winstdeling of woon- en autoregelingen. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van ‘wellness-beloningen’. Werknemers kunnen deze beloningen besteden aan bijvoorbeeld gezondheidsonderzoeken, fysiotherapie, lidmaatschappen van sportscholen of sportclubs, of een verblijf in een wellness-centrum. Uit onderzoek komt naar voren dat de vraag naar deze incentives onderdeel is van een groter probleem, namelijk te weinig medewerkersbetrokkenheid richting nieuwe initiatieven. Op dit moment is slechts 24 procent van de werknemers van mening dat de huidige initiatieven aan hun behoeftes voldoen.

Gedeelde prioriteit

Lex Moerings, Head of Health & Benefits Benelux bij Willis Towers Watson Willis Towers Watson Nederland: “Het is begrijpelijk dat bedrijven geneigd zijn hun werknemers financiële incentives te bieden voor een gezonde levensstijl. Dit kan echter ook een reactie zijn op problemen die meer diepgaande antwoorden vereisen. Bovendien moet de zorg voor de gezondheid van medewerkers een gedeelde prioriteit zijn van werkgever en werknemer en mag dit niet worden gezien als een extra taak waarvoor werknemers gecompenseerd moeten worden. Wat wel belangrijk is voor bedrijven is om hun bestaande programma’s kritisch te bekijken, om deze beter af te stemmen op de persoonlijke behoeften en gezondheidsdoelen van medewerkers.”

Communiceren is essentieel

“Een goede oplossing begint vaak met het stellen van kritische vragen over de bestaande programma’s en regelingen. Daarnaast kunnen werkgevers meer inspelen op de behoeftes van technisch onderlegde, gezondheidsbewuste en altijd drukke medewerkers door bijvoorbeeld het gebruik van fitnesstrackers, het focussen op meditatie-apps, of het toevoegen van een competitief element”, aldus Lex Moerings. “Je ziet vaak dat nieuwe initiatieven en welzijnsprogramma’s in eerste instantie veelbelovend van start gaan, maar dat de belangstelling afneemt op het moment dat werknemers eraan gewend raken, waardoor ook het positieve effect op de gedragsverandering afneemt. Het is daarom van belang om de aandacht en motivatie van de werknemer te blijven stimuleren. Communicatie is hierbij essentieel. Regelmatige, effectieve berichtgeving is een manier om de deelname te versterken en het risico van passiviteit of afhaken te beperken.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.