Logo
  • Nieuws
  • 16 oktober 2012
  • Siem Kannekens

Thuiswerken zorgt voor kleinere kans op promotie

Werknemers die vaak thuis werken hebben minder kans op promotie dan medewerkers die altijd aanwezig zijn op kantoor. Dat blijkt uit onderzoek van de Londen Business School, waarover het Britse weekblad The Economist heeft bericht.

Beeld Thuiswerken zorgt voor kleinere kans op promotie

Daniel Cable, onderzoeker van de Londen Business School, vergeleek de promotiekansen van thuiswerkers en mensen die op kantoor werken met elkaar.

 

Goede indruk

Medewerkers worden door hun leidinggevende als betrouwbaarder en productiever gezien als zij regelmatig fysiek op kantoor aanwezig zijn. Dit staat los van de kwaliteit van hun werk. Het onderzoek geeft aan dat zichtbaarheid van de medewerker de illusie van waarde creëert. Werknemers die aan het einde van de werkdag het kantoor als laatste verlaten maken een goede indruk bij de manager, ook als zij die extra tijd gebruiken voor werkzaamheden die buiten het takenpakket van de betreffende medewerker vallen. Opvallend is dat de conclusies ook gelden voor bedrijven die hun medewerkers stimuleren om thuis te gaan werken. Veel thuiswerkers hebben dit door en maken uitgebreide verslagen van hun uitgevoerde werkzaamheden en sturen dit door naar de leidinggevende.

 

Werkende moeders

Werkende moeders hebben met name last van de kleinere kans op promotie bij veel thuis werken. Dit omdat zij het werk moeten combineren met de zorg voor hun kinderen. Het onderzoek concludeert tot slot dat thuiswerken zijn stigma waarschijnlijk alleen zal verliezen als meer werknemers thuis zullen gaan werken in plaats van op kantoor.

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.