Logo
  • Nieuws
  • 3 januari 2012
  • Peter van den Hout

'Nieuwe Werken maakt eind aan pamperen medewerkers'

Bij Het Nieuwe Werken (HNW) ligt de nadruk tot nu toe erg op het binden van medewerkers en hen van alles geven. Medewerkers de verantwoordelijkheid geven om wat fout gaat op te lossen, blijft vaak nog onderbelicht. Dat vindt Adrianne Jonquière-Breure, freelance docent huisvestingsmanagement aan de Hogeschool Utrecht.

Beeld 'Nieuwe Werken maakt eind aan pamperen medewerkers'

Volgens haar gaat het erom dat de medewerker doordrongen is van het doel van de organisatie en zijn rol daarin. “Je moet binnen de juiste tijd en met de juiste kwaliteit dat doel realiseren,” legt Jonquière-Breure uit in de decemberuitgave van Facility Management Magazine. “Dit vraagt ondernemerschap van mensen en dat betekent ook dat je op de blaren zit als het fout gaat. HNW maakt een eind aan het pamperen van medewerkers, er wordt namelijk ook meer van hen verwacht.”

 

Doelstellingen van de organisatie

De lector mist in de HNW-discussie op dit moment een hoger abstractieniveau: Wie ben je als organisatie en waar wil je naartoe? Ze noemt als voorbeeld van hoe het wél moet de gemeente Oss. “Daar hebben ze zich eerst de vraag gesteld: Waarvoor zijn we er en wat zijn onze kerntaken? Met de burger als primaire doelgroep resulteerde dit in de éénloketgedachte, waarbij beleid en uitvoering nauwer samenwerken. Die gedachte is op zich niet nieuw, maar goed nadenken in het voortraject zorgde ervoor dat bij de invoering van HNW de boodschap naar de medewerkers duidelijk was en dat ze begrepen waarom de éénloketgedachte belangrijk was.”

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.