Logo
  • Blog
  • 29 november 2022

Mediation: uitspraken en tips

In onderstaande uitspraak, van ver voor het WWZ tijdperk, wijdde de kantonrechter onder meer een aantal fraaie bespiegelingen aan de noodzaak van mediation. Die beschouwingen (wijsheden eigenlijk) zouden, anno 2022, nog zo in diverse ontbindingsbeschikkingen kunnen worden geknipt en geplakt.

ECLI:NL:RBROT:2011:BQ3318

“De kantonrechter vindt dat van [werkgever] had kunnen worden gevergd een mediation-traject in te zetten, overigens onder leiding van een onafhankelijke mediator, zoals ook de arbeidsdeskundige heeft geadviseerd. Dit heeft zij niet gedaan terwijl onvoldoende is gebleken dat [werknemer] hieraan niet wilde meewerken. Duidelijk is dat zij wel een onafhankelijke mediator wilde. Deze is met een paar muisklikken op internet te vinden. Nu niet eerder mediation is ingeschakeld is de situatie volkomen geëscaleerd. Hierdoor heeft [werkgever] niet gehandeld zoals een goed werkgever betaamt.

(…) Modern werkgever- en werknemerschap brengt met zich dat over en weer kritiek kan worden geleverd en dat met elkaar wordt gecommuniceerd, behoudens uiteraard ernstige gevallen waarvoor ontslag op staande voet geboden is. De enige oplossing is praten. Als de communicatie niet loopt, moet zij worden vlotgetrokken. Als dat niet direct gaat door een goed gesprek, kan bijvoorbeeld een andere leidinggevende of een collega interveniëren. Een time-out kan ook wel eens helpen. Als dat allemaal niet helpt en er is werkuitval dan is mediation vaak een probaat middel. Het is aan de werkgever om dat te initiëren als de werknemer (dat mag natuurlijk ook) het niet zelf voorstelt. De werkgever moet de kosten van de mediation betalen. Mediation kan zijn gericht op voortgaande samenwerking of afscheid nemen van elkaar. Meer opties zijn er niet. Als partijen er niet uitkomen dan kunnen zij de zaak aan de rechter voorleggen. Ze hebben dan hun best gedaan maar het is niet gelukt. De rechter neemt dan de beslissing voor hen.

Wat niet moet gebeuren is dat partijen niet meer met elkaar durven of willen praten, dat van collega’s schriftelijke verklaringen achteraf wordt gevraagd waaruit allerlei kritiekpunten naar voren komen die niet uit het functioneringsverslag blijken en dat de situatie wordt gejuridiseerd (verzuimregels naar de komma toepassen, strafrechtelijke aangifte, procedure UWV enz.). In die zin is het jammer dat een zaak als deze aan de rechter wordt voorgelegd omdat partijen een paar stations hebben overgeslagen. In deze zaak wordt [werkgever] er dan ook op afgerekend dat zij geen mediation heeft ingezet.”

Tot slot nog enkele mediationtips voor werkgevers:

  1. Volg een mediation advies (van de bedrijfsarts) op.
  2. Laat de doelen van de mediation (exit of terugkeer) open, althans zet niet op voorhand (enkel) in op vertrek.
  3. Laat werknemer meebeslissen over inhoud, doel en uitgangspunt van de mediation én de aan te stellen mediator!

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.