Logo
  • Nieuws
  • 18 november 2011
  • Mariel Hovemann

‘Ergernis is grootste lek in organisatie’

Aldus Edwin ‘Ome Willem’ Rutte tijdens het NVP-congres met als thema Employee Engagement. Hoe deze ergernis weg te nemen is voor elke medewerker weer anders. Victor Mion, auteur van het boek One minute coaching, heeft enkele tips.

Beeld ‘Ergernis is grootste lek in organisatie’

Heeft u in kaart hoeveel medewerkers met opgekropte frustraties komen werken? Mark Royal en Tom Agnew, arbeidsconsulenten bij adviseur Hay Group stellen dat bedrijven hier vaak geen besef van hebben. Dit terwijl frustratie op de werkvloer een sluipend gif is dat de prestaties van de beste medewerkers volledig kan uithollen. Ze hebben het in hun 'The Enemy of Engagement: Put an End to Workplace Frustration – and Get the Most from Your Employees' over betrokken medewerkers die met enthousiasme aan het werk gaan, maar daarbij in de weg worden gezeten door een ongeschikte werkomgeving of ongeschikte opdrachten.

 

Onopgemerkt

De auteurs stellen zelfs dat minstens 20 procent van het personeel met frustraties worstelt. Iets wat vaak onopgemerkt blijft omdat deze medewerkers juist zo betrokken zijn dat ze niet klagen. Ze passen zich aan of vertrekken.

Hoe nu meer uit deze medewerkers te halen (en uit jezelf)? Victor Mion, voorheen professioneel toptenniscoach, zegt hiervoor slechts 1 minuut nodig te hebben. One minute coaching heeft haar oorsprong in de wereld van de topsport. Tijdens wedstrijden heeft een coach vaak niet meer dan een minuut om een sporter een duwtje in de rug te geven om zijn doel te bereiken.

 

Doorlopend proces

In zijn boek beschrijft Mion vier communicatietechnieken die kunnen worden ingezet om mentale stemmingen te beïnvloeden: inspireren, complimenteren, confronteren en provoceren. Per type medewerker werkt dat net even anders. Maar waar het om gaat is dat een schouderklopje meer zegt dan 1000 woorden. En dat je de vinger niet eens per jaar tijdens een functionerings- en beoordelingsgesprek aan de pols houdt, maar dat het een doorlopend proces is.

 

De mentale typering van de medewerker

Het doel van de One Minute Coach (voorbeeld)

Communicatiemiddel (voorbeeld)

Direct effect

(voorbeeld)

De ambitieuze en betrokken medewerker

Bewustwording creëren, waardering laten blijken

Complimenteren en inspireren

De medewerker houdt de flow vast en blijft zich inzetten voor gestelde doelen.

De onzekere medewerker

Focus op kansen ipv bedreigingen. Eerste stap in de verandering.

Complimenteren en inspireren op de persoon en de prestatie. Gebruik een oprecht schouderklopje.

De medewerker bouwt meer zelfvertrouwen op.

De verkrampte medewerker

Openheid van zaken. Verkramping bespreekbaar maken.

Inspiratie. Maak een onderscheid tussen het resultaat en de prestatie. ‘Doe het maar,… fouten mogen worden gemaakt.’

De medewerker waardeert de eigen prestaties meer.

De gefrustreerde medewerker

Openheid van zaken. De frustraties kenbaar maken.

Confrontatie. Frustraties beïnvloeden door focus mee te geven op zaken die nog wel te beïnvloeden zijn.

De medewerker heeft meer overzicht, meer contact en geeft meer ruimte voor dialoog.

De medewerker met het vertekend zelfbeeld

Openheid van zaken over het zelfbeeld.

Empoweren (bij een negatief zelfbeeld). Provocatie en confrontatie bij een te positief zelfbeeld.

De medewerker overweegt meer realistische doelstellingen.

Bron: One minute coaching - Victor Mion

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.