Logo
  • Nieuws
  • 21 januari 2011
  • Lonneke Gillissen

Beoordelingsgesprekken dodelijk voor motivatie

Beoordelingsgesprekken houden is uitermate schadelijk voor de motivatie van weldenkende werknemers. Dit stelt Wim van Dam, eigenaar van trainingsbureau Trust Leadership en auteur van Motiverende functionerings- en beoordelinggesprekken.

Beeld Beoordelingsgesprekken dodelijk voor motivatie

Uit een studie blijkt dat 29 procent van de werknemers ontevreden is over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Een kwart stelt zelfs dat er geen concrete actieplannen worden ontwikkeld. 23 procent vindt ten slotte dat leidinggevenden geen inzicht hebben in hun competenties en doelstellingen.

 

Het Nieuwe Werken

Ook Van Dam ziet enkel en alleen demotivatie-effecten, zelfs wanneer de beoordeling gunstig is. In dat geval is er gesteggel of een beoordeling een 4 of een 5 moet zijn. Niet alleen worden veel beoordelingsfouten gemaakt, het systeem van procedureel beoordelen op een vastgelegd moment in het jaar strookt evenmin met de belangrijkste uitgangspunten van Het Nieuwe Werken: zelfsturing en zelfmotivatie.

 

Nuttig voor inzicht competenties

Leidinggevenden denken daar veelal anders over: maar liefst 94 procent is van mening dat werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig ervaren. 95 procent leeft in de overtuiging een goed inzicht te hebben in de competenties van de werknemer.

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.