Logo
  • Nieuws
  • 16 december 2010
  • Aart van Hecke, www.vidacto.nl

Beoordelen; leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Veel managers vinden het moeilijk om zich een goed beeld te vormen van hun medewerkers. Geregeld zijn het de negatieve uitschieters van medewerkers die bij een beoordeling nog goed voor de geest staan, waardoor een eenzijdig en vertekend beeld ontstaat. En de medewerker zich niet gewaardeerd voelt.

Beeld Beoordelen; leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

De jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn een spannend moment voor zowel medewerker als leidinggevende. De medewerker hoort wat het oordeel geworden is, met alle gevolgen van dien: het subjectieve gevoel al dan niet gewaardeerd te worden en meer concreet de consequenties voor bonus, loonsverhoging en misschien zelfs promotie. De leidinggevende moet zich daarbij over de ander uitspreken, iets wat vaak als lastig wordt ervaren. Als het goed is komen hierbij geen grote verrassingen aan het licht, aangezien er in een jaar genoeg momenten zijn geweest om tussentijds te evalueren. Als het goed is…

 

Maar hoe hebben uw medewerkers het nou daadwerkelijk gedaan afgelopen jaar? Heeft u goed in beeld hoe zij het hele jaar door hebben gepresteerd en weten zij al hoe u over hun prestaties denkt?

 

Gestructureerd bijhouden prestaties

De ervaring leert dat veel managers het moeilijk vinden om zich een goed beeld te vormen van hun medewerkers. Hun oordeel wordt vaak gebaseerd op de laatste paar maanden, waardoor een eenzijdige en vertekende beeldvorming kan ontstaan. Soms ook zitten managers op afstand en wordt op het einde van het jaar aan collega’s gevraagd om input te leveren. Dit is geen enkel bezwaar, sterker nog, het kan waardevolle informatie opleveren.

 

Het is wel van belang dat het op een transparante en gestructureerde manier gebeurt, waarbij de medewerker weet wie hem waarop beoordeelt. Iedere manager en organisatie zal zijn eigen systeem, of methodiek van beoordelen hebben. Gestructureerd bijhouden van prestaties blijkt in de praktijk nog wel eens lastig te zijn. Het vergt de nodige tijd en discipline, maar maakt het voor u makkelijker om op het einde van het jaar de ander te beoordelen.

 

Onderbouwing

Door vanaf de start in kaart te brengen hoe het werk van uw medewerkers verloopt en regelmatig tijd te nemen voor een gesprek, krijgt u een goed beeld van de voortgang. Uw eindoordeel wordt zo gevormd door meerdere momenten in het jaar, wat het geven van (positieve en negatieve) feedback meer onderbouwing geeft en bijdraagt aan de acceptatie ervan. Een negatieve beoordeling en slecht nieuws blijven vervelend, maar kunnen hierdoor op een open en eerlijke manier worden gebracht. In het kader van performance management zorgt u er op deze manier voor dat prestaties gemonitord en teruggekoppeld worden. Met heldere afspraken geeft u een concrete aanzet tot ontwikkeling van uw medewerkers en daarmee het succes van uw organisatie.

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.