Logo
  • Achtergrond
  • 3 november 2016
  • Flip Schultz

Een tool om continu feedback te verzamelen

Van speciale events tot solliciteren via Skype: bedrijven doen er alles aan om jong talent aan te trekken. Dat is ook de reden waarom bedrijven steeds meer moeite hebben om personeel te behouden. De waarde van het jaarlijkse beoordelingsgesprek staat ter discussie, feedback op real-time basis is in opkomst. Het Nederlandse TruQu heeft er een app voor gemaakt. Een gesprek met medeoprichter Bart Kollau.

Beeld Een tool om continu feedback te verzamelen

Anno 2016 is performance management ‘een dingetje’ voor bedrijven. De effectiviteit van functionerings- en beoordelingsgesprekken wordt wereldwijd steeds meer in twijfel getrokken. Bart Kollau liep daar zelf tegen aan toen hij vijf jaar geleden nog bij een adviesbureau werkte: ‘‘Wij merkten dat het niet werkt als een leidinggevende een keer per jaar met een medewerker om de tafel gaat zitten om het over de ontwikkeling en beoordeling te hebben. Toen al signaleerden wij de trend dat mensen zich sneller willen ontwikkelen. Om dat op te lossen hebben wij een handige tool bedacht, waarmee medewerkers en professionals continu feedback kunnen verzamelen. En met die feedback kun je continu met elkaar de dialoog aangaan in plaats van een keer per jaar.” Zo ontstond TruQu, te gebruiken op smartphone, tablet, lap- en desktop.

Begin 2015 publiceerde Deloitte een studie waaruit bleek dat behoud en betrokkenheid van personeel op plaats twee van de prioriteitenlijst bij bedrijfsdirecties staat, achter het behalen van een toppositie. Eén van de aanbevelingen in de studie is het gebruik van tools om de feedback van werknemers te meten op real-time basis.

‘Veranderingsgezindheid is enorm groot’

Die behoefte aan nieuwe tools signaleert Kollau ook. “De veranderingsgezindheid is enorm groot. Alleen zoeken bedrijven nog naar de manier waarop die verandering moet worden vorm gegeven. Het management worstelt met de vraag hoe zij medewerkers betrokken houden bij het bedrijf. Hoe geven ze medewerkers de juiste hulpmiddelen om de juiste keuzes te maken in hun eigen ontwikkelingstraject. Terwijl medewerkers de behoefte hebben om continu aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken, zonder dat zij daarbij hard aangestuurd worden door hun manager of leidinggevende.”

Wij verkopen ook wel eens ‘nee’

“Waar wij tegen aanlopen bij het inzetten van onze software binnen een bedrijf, is dat wij eerst moeten analyseren waar de feedback het hardst nodig is. Zodat het gebruik van TruQu ook echt op zijn plaats is. Als er binnen een bedrijf nog helemaal geen cultuur heerst waarbij feedback gewaardeerd wordt, dan is technologie als TruQu niet altijd de juiste oplossing. Wij verkopen dan ook wel eens ‘nee’.”

Die discrepantie zit ‘m in de cultuur en de mentaliteit, zegt Kollau. Er dat treft hij zowel bij grote bedrijven als in het mkb aan.

Complimenten

Na bijna vijf jaar telt TruQu al meer dan honderd klanten In Nederland. De ambitie is om tot de top drie van de wereld te behoren op het gebied van online feedback. In Nederland heeft de app nog weinig concurrentie. Wel ziet Kollau dat de grote softwareleveranciers (zoals SAP, Successfactor en WorkDay) nu ook feedback-modules introduceren.
Kollau: “Maar die ontberen de hoge mate van gebruiksvriendelijkheid van een SAAS-oplossing als TruQu. Wij bieden een leuke en makkelijke oplossing aan voor medewerkers. Er zit bij ons een fun factor in: je kan bijvoorbeeld iemand een compliment geven. Dat bericht komt op je telefoon binnen in de vorm van een cadeautje en je moet met je telefoon schudden om het cadeau te openen. Wij hebben klanten waar op directieniveau mensen met hun telefoon lopen te schudden: dan hebben ze een complimentje ontvangen!”

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.