Werkgevers kunnen een ontslagvergoeding aan een oudere werknemer geven zonder dat de extra eindheffing artikel 32ba van de Wet LB (eindheffing op regelingen voor vervroegde uittreding) is verschuldigd. Hoe dat kan? De pensioensite van de Belastingdienst legt uit dat die mogelijkheid er is door de ontslagvergoeding fiscaal gefaciliteerd aan de werknemer te doen toekomen.
Vanaf 1 juli 2015 zal de ontslagwetgeving flink gaan veranderen met als doelstelling de flexibilisering van de arbeidsmarkt te verbeteren. Met name beoogt de regeling hierdoor het aantal vaste contracten te laten groeien. Door de vergoeding wettelijk te maximeren tot € 75.000 en deze vergoeding te verbinden aan transitiebudget beoogt de wetgever dit doel te bereiken. Voor de meerderheid van de werknemers zal deze regeling overzienbare gevolgen hebben, hoewel nog maar te bezien valt wat onder transitiebudget zal blijken te vallen. De kwetsbare groep zal wel het hoger opgeleide (en vaak goed betaalde) bedrijfskader blijken te zijn.
Werkzoekenden krijgen loon voor de uren dat zij werken en WW voor de uren dat zij scholing krijgen. De maatregel, de brug-WW, die per 1 januari 2015 mogelijk moet ingaan, moet het voor werkgevers goedkoper maken een werkloze in dienst te nemen. De maatregel wordt ook van kracht voor werknemers voor wie ontslag boven het hoofd hangt.
Stelt u zich de volgende casus voor. Een werknemer is 27 jaar in dienst geweest van een woningstichting. In vervolg op een tussen werknemer en werkgever gesloten beëindigingsovereenkomst, ontbindt de kantonrechter bij beschikking van 31 augustus 2009 de arbeidsovereenkomst ingaande 1 april 2010. Hij kent aan de werknemer een vergoeding van € 66.000,- bruto toe. Maar dan overlijdt deze werknemer, op 30 december 2009. Door de dood van een werknemer eindigt een arbeidsovereenkomst. Wat gebeurt er dan met die ontbindingsvergoeding?
Minister Asscher van Sociale Zaken gaat onderzoek doen naar de positie van werknemers bij faillissementen. Hij heeft dit in de Tweede Kamer aangekondigd.
De Sociaal-Economische Raad (SER) wil geen gemorrel aan de huidige regelingen voor onwerkbaar weer en werktijdverkorting en is geen voorstander van het samenvoegen in de Calamiteitenregeling WW. Dat is het advies van de SER aan minister Asscher van Sociale Zaken.
Ik kwam dit artikel van advocaat Jack Damen tegen over de nieuwe ontslagregels vanaf 1 juli 2015.* In dat artikel voorspelt hij een drama voor werkgevers die straks een medewerker wegens disfunctioneren willen ontslaan. Ik ben benieuwd of jullie het ermee eens zijn.
Op 3 juni jl. is het wetsvoorstel Wet werk en zekerheid plenair behandeld in de Eerste Kamer. Het lijkt er op dat de wijzigingen die waren beoogd per 1 juli 2014 nu pas per 1 januari 2015 in werking treden zodat er wat meer ruimte is voor werkgevers om zich er op voor te kunnen bereiden.
Vanwege de zogeheten Albron-zaak is de vraag actueel naar de positie van gedetacheerde werknemers bij overgang van onderneming. Daarbij besliste de rechter dat de binnen het Heineken-concern gedetacheerde medewerker Roest mét behoud van al zijn arbeidsvoorwaarden was overgaan naar Albron.
Op grond van de ketenregeling uit het huidige artikel 7:668a BW wordt een vierde opeenvolgende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aangemerkt als een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Maar geldt dit ook voor een arbeidsovereenkomst die met toestemming van de betreffende werknemer in duur verlengd wordt voordat deze is geëindigd? Een voorzieningenrechter bij de rechtbank Noord-Nederland heeft zich hier recent over uitgelaten.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling