Logo
  • Blog
  • 25 november 2015

'Dat moet een goede manager toch kunnen….'

In ons werk komen we veel HR afdelingen tegen die door de recessie gekrompen zijn. Veel HR taken kunnen niet meer door HR opgepakt worden en een aantal verantwoordelijkheden verschuift naar managers. HR collega’s veronderstellen dat managers deze verantwoordelijkheden aan moeten kunnen terwijl management klaagt over wat er allemaal op hun bordje ligt. Er ligt een grote rol voor HR weggelegd om managers hierin beter te faciliteren.

Kijkend naar de rol van managers bevinden zij zich in een externe en interne omgeving die aan continue verandering onderhevig is. De arbeidsmarkt verkrapt, klanten zijn steeds mondiger geworden, financiële speelruimte is in bijna alle sectoren verminderd en oplossingen vragen om nieuwe creatieve ideeën. Duurzaam ondernemen wordt een must en de globalisering neemt in veel sectoren fors toe. Medewerkers vragen een betere werk-privé balans en zoeken naar zingeving en mogelijkheden tot groei en ontwikkeling.  Arbeidsvoorwaarden bestaan niet meer uit duidelijke regels en een grotere managementverantwoordelijkheid vraagt om meer delegeren en voor velen een andere managementstijl.

De rol van de manager verandert in snel tempo. Ruimte voor discussie, stimuleren van creatieve en innovatieve oplossingen, bedrijfskundige taken en organisatieontwikkeling zijn in meerdere mate vaste onderdelen van de managementtaken. Managers in Nederland zijn zich hiervan terdege bewust, maar weten onvoldoende hoe dit handen en voeten moet krijgen. Zij willen zich ontwikkelen tot de manager van de toekomst terwijl de operationele waan van de dag groot is.
HR kan haar toegevoegde waarde vergroten door managers te faciliteren in hun HR taken. Temeer omdat wetenschappelijk onderzoek herhaaldelijk heeft aangetoond dat wanneer managers actief eigenaarschap voor HR thema’s nemen dit het succes van de organisatie ten goede komt.

Wat kan HR doen om managers hier optimaal in te ondersteunen? Wij hebben hiervoor de volgende 7 tips:

  1. Kennis en kunde: Zorg voor continue focus op de ontwikkeling (kennis en vaardigheden van het HR vakgebied) van managers zodat zij goed in staat zijn hun HR taken uit te voeren. Wees duidelijk wat de organisatie van een goede manager verwacht.
  2. HRM visie en beleid: Zorg voor een duidelijke visie en HR beleid met heldere en praktische processen en rollen en benadruk de toegevoegde waarde daarvan.
  3. Stakeholder Management: Betrek management vanaf het begin bij de ontwikkeling en uitrol van nieuwe en bestaande instrumenten en processen.
  4. Coaching: Coach en ondersteun managers bij de uitvoering van hun HR verantwoordelijkheden.
  5. Contact: Blijf vragen stellen om te weten wat management nodig heeft van HR en sta daarbij open voor vragen, suggesties en obstakels die managers opwerpen. Ze geven een mindset weer en zijn echt.
  6. Timing: Hou bij de planning van HR processen rekening met prioriteiten in de business.
  7. Eigenaarschap: Blijf verantwoordelijk voor en eigenaar van HR resultaten!

 

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.