Door recente technologische ontwikkelingen die een flexibele werkomgeving mogelijk maken, werken steeds meer medewerkers van grote bedrijven vanuit huis of vanaf externe locaties: de Remote Workplaces.
Organisaties die iedere fase van de HR-cyclus (werven, behouden & ontwikkelen) met de juiste technologie ondersteunen, boeken het meeste succes zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe bepalen HR-leiders welke technologische oplossingen het best geïmplementeerd kunnen worden om de effectieve samenwerking tussen de verschillende locaties te bevorderen?
Groei realiseren door de klant als uitgangspunt te nemen, dat kost geld. Het is dus belangrijk aandacht voor klanten terug te verdienen, of te vatten in een kpi. Maar hoe doe je dat? Samen met de Hotelschool Den Haag onderzocht Femke Lans, Oprichter van Dear Customer, het. Wat bleek: acht factoren maken dat mensen loyaal zijn aan een merk, ergens vaker terugkomen, er meer geld uitgeven en hun ervaring delen met vrienden en familie.
Leidinggevenden moeten hun medewerkers optimaal ondersteunen zodat ze overeind blijven in tijden van snelle verandering. Maar wie ondersteunt de leidinggevende? Een serie tips over de wijze waarop HR de manager kan helpen om zijn rol in de flexibiliserende organisatie te pakken.
Vraag een medewerker of hij gastvrij is, en 95 procent zegt: ja. Vraag je dat een collega, daalt dat percentage al naar 50 procent. De klant of gast, voor wie je het uiteindelijk doet, komt vaak niet verder dan een positieve gastvrijheidsbeoordeling van slechts 35 procent. Kortom: er is voor organisaties op gastvrijheidsgebied nog veel te winnen. "Gastvrijheid moet zich als een virus in een organisatie verspreiden," stelt hospitality expert Laura de la Mar.
Zonder al te veel investeringen toch nieuwe ideeën omzetten in verdienmodellen. Het lukt een groep specifieke kleine mkb-bedrijven aldus Dries Faems, hoogleraar innovatie aan de Rijksuniversiteit van Groningen.
Hologrammen sci-fi? Nee hoor, de eerste hologramreceptionistes zijn al met succes aan het werk zo meldt trendwatcher en spreker Richard van Hooijdonk.
Er worden steeds meer wearables zoals smartwatches, fitnesstrackers en VR-brillen gesignaleerd op de werkvloer. Naar verwachting zullen bedrijven deze apparaten gaan inzetten voor bijvoorbeeld gebruikersidentificatie, toegangscontrole en beveiliging.
De wijze waarop mensen tegenwoordig op zoek gaan naar werk is drastisch aan het veranderen. Niet langer zoeken we een baan, we zoeken een werkomgeving die aansluit op onze persoonlijkheid.
Een ervaren manager hoeft slechts een rondje door het kantoor te maken om te weten welke medewerkers zich betrokken voelen en welke hun motivatie aan het verliezen zijn. Als je leiding geeft aan teamleden die vanuit huis werken is dit echter een stuk minder eenvoudig.