Organisaties kunnen slimmer omgaan met hun HR-ken- en stuurgetallen door die data te koppelen aan organisatieprestaties zoals klanttevredenheid, winst, omzet en productiviteit. De uitkomsten van deze koppeling geven organisaties de informatie om voortijdig te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen en om actief (bij) te sturen naar het gewenste (beleids)resultaat, bijvoorbeeld bij strategische personeelsplanning. Dat concludeert HR- en salarisdienstverlener ADP in de whitepaper 'HR Metrics & Analytics - Op weg naar meetbaar personeelsbeleid?'.
Er moeten meer exacte mensen in HR-afdelingen worden opgenomen om succesvol HR-analytics toe te kunnen passen op het personeelsbestand. Hierin kan men leren van de sportwereld, waar al jaren wiskundig wordt geanalyseerd op welke plek van het speelveld en in welke periode van de wedstrijd spelers op hun best zijn.
Om goed gebruik te maken van een e-HRM systeem binnen een complexe en pluriforme omgeving is het belangrijk dat er weinig centraal wordt opgelegd. Op automatiseringsvlak moet het zo gebruiksvriendelijk zijn dat je mensen niet specifiek hoeft te trainen. Dit zegt Ferdinand Hagen, HR-manager in een holding die te maken heeft met 10 cao’s.
HR Analytics is sterk in opkomst. Bijna alles op het gebied van HR is te meten, maar HR-professionals moeten zichzelf altijd de vraag stellen waarom ze iets meten en of ze het op een zuivere en betrouwbare manier doen. Bovendien moet er achter de cijfers altijd een goed verhaal zitten.
Steeds vaker hoor en lees ik dat je pas echt bezig bent met HR Analytics als je voorspellende analyses doet die de waarde van een medewerker uitdrukt in de hoeveelheid geld die hij of zij oplevert en/of de mate waarin klanttevredenheid wordt verhoogd door zijn of haar betrokkenheid. Onzin!
De strategische rol van HR binnen organisaties wordt steeds belangrijker. En bovendien is er behoefte om de rol van mensen bij de ontwikkeling van organisaties meetbaar, stuurbaar en volgbaar te maken. Draagt een medewerker optimaal bij aan de doelstellingen van de organisatie? Hoe kunnen we dit meten en belangrijker, hoe kunnen we dit sturen?
Het onderwerp HR Analytics mag zich verheugen in een groeiende populariteit onder HR-professionals. Het onderwerp is ook veelvuldig onderwerp van debat. Naar welke HR Analytics moet een HR-professional kijken?
Generatie X, Y en Einstein, medewerkers 2011 willen e-HRM. Dat blijkt uit onderzoek van Heliview Research in opdracht van Raet onder ruim 330 medewerkers.
Het gebruik en meten van prestatieindicatoren is nog niet erg ingeburgerd op HR-afdelingen. Zelfs bij de meest gebruikte indicator verzuim gebeurt dit maar bij 20 procent van de organisaties op maandelijkse basis. De indicatoren winst en omzet worden zelfs door minder dan de helft van de HR-verantwoordelijken gebruikt.
Talentmanagement- en HR-dienstverlener Bersin & Associates voerde een studie ‘Big Data in HR’ over hoe topbedrijven uitmuntende talent analytics-functies opbouwen. Hieronder vat HR-analytics expert Luk Smeyers de vijf belangrijkste bevindingen samen van dit Bersin-onderzoek en het daarin verwerkte maturiteitsmodel.