Meer dan de helft van de IT-professionals hecht meer waarde aan de technische geschiktheid van HR-software dan aan de tevredenheid van de HR-afdeling. Dit roept vragen op over de rol van beide teams in de keuze van software en de impact van deze dynamiek op de organisatie.
Technologie wordt gezien als één van mogelijke oplossingen voor de arbeidskrapte binnen bepaalde sectoren. De daadwerkelijke effecten van technologie zijn echter nog niet duidelijk. TNO onderzoekt of en onder welke voorwaarden technologie de arbeidskrapte tegen kan gaan. De eerste resultaten zijn inmiddels bekend.
Ongeveer één op de drie HR-professionals bij de lokale overheid wil investeren in AI-oplossingen. Dat is aanzienlijk meer dan het landelijk gemiddelde, zo blijkt uit een onderzoek van Studytube onder ruim duizend ambtenaren. Daar staat tegenover dat slechts 36 procent van de ambtenaren zichzelf concrete leer- en ontwikkeldoelstellingen oplegt als het gaat om AI.
Kunstmatige intelligentie (AI) kan helpen bij het oplossen van de arbeidsmarktkrapte. Nieuwe technologische mogelijkheden kunnen al op korte termijn medewerkers ondersteunen en taken overnemen. Het is daarbij wel zeer gewenst dat HR nauw is aangesloten bij de invoering van AI om te bepalen waar en hoe die het best van nut kan zijn.
Drie kwart van de ondernemers geeft aan maatregelen te nemen om de productiviteit binnen hun bedrijf te verhogen. Meest genoemde maatregelen zijn investeringen in technologie en automatisering en het invoeren van efficiëntere processen. Trainingen voor medewerkers zijn het minst vaak genoemd als maatregel.
Een derde van de Nederlandse organisaties (34%) maakt op dit moment gebruik van artificial intelligence (AI) bij het vinden van nieuwe werknemers. Verwachting is dat dit percentage blijft groeien; een kwart is van plan AI meer te integreren in sollicitatieprocedures. Werknemers maken zich zorgen over deze ontwikkeling, zo denkt een derde dat de inzet van AI de kans op discriminatie vergroot.
HR-afdelingen wereldwijd hebben grote ambities voor de toekomst, en veel van hen zijn al begonnen aan hun digitale transformatiereis. Toch heeft slechts 11% al hun HR-processen geautomatiseerd en spelen ze een strategische rol binnen de organisatie. Dit terwijl organisaties met een volwassen tot zeer volwassen HR-organisatie vaker een stijging in hun omzet zagen vergeleken met organisaties waar HR minder ontwikkeld is.
Het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven schoolt het eigen personeel niet bij op het gebied van AI. Dat blijkt uit een enquête van LinkedIn onder 108 hogere managers bij Nederlandse bedrijven. Dit terwijl de verwachting is dat de techniek wereldwijd de aard van 300 miljoen banen kan veranderen. Een deel daarvan zou zelfs kunnen verdwijnen. Uit een separaat onderzoek onder ruim 1.000 gespecialiseerde werknemers blijkt dan ook dat zij om scholing staan te springen.
Makkelijker en sneller PowerPoint-presentaties maken, e-mails opstellen en softwarecode schrijven. Zo'n 75.000 werknemers van Deloitte in Europa en het Midden-Oosten krijgen daarvoor een bedrijfseigen genAI-chatbot. Met een disclaimer van de werkgever met daarin de waarschuwing dat ze de output van de eigen generatieve AI (genAI) moeten controleren en valideren op accuraatheid en volledigheid zo valt te lezen op AGConnect.
De meeste menselijke banen kunnen voorlopig niet op een rendabele manier vervangen worden door kunstmatige intelligentie (AI). Dat hebben onderzoekers van de Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontdekt in een van de eerste diepgaande studies naar de vervangbaarheid van mensen door AI.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.