Hoe kan het medewerkers helpen om beter en sneller aanbod over leren en ontwikkelen te ontvangen? Hoe kan het ervoor zorgen dat de juiste vacature, op het juiste moment, bij de juiste persoon komt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we medewerkers niet meer met informatie overladen die niet relevant is?
In 2018 start Stefaan bij Aegon als Global Director HR Technology en Analytics. Waarom vindt hij mens- en organisatievraagstukken zo interessant? En hoe geeft hij binnen Aegon invulling aan HR-analytics en zijn nieuwe rol? “Het uiteindelijke doel is om mijn rol, de brugfunctie tussen HR en data science, overbodig te maken”
Analisten zijn een ‘stelletje cowboys’ die snelle conclusies trekken zonder diepgang en onderzoekers rapporteren altijd te laat en op het verkeerde moment. Dat waren soms de clichés die het onderzoeksteam van Beatrice Snel en het business intelligence team van Jeffry Louvenberg over elkaar uitspraken toen hun werkvelden in oktober 2013 werden geïntegreerd binnen de afdeling Trends, Onderzoek en Statistiek (TOS).
In Nederland zijn de verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen klein zo blijkt uit diverse Gelijk Loon voor Gelijk Werk onderzoeken. We zitten dus op het goede pad, maar er zijn mijns inziens twee zaken benodigd om ongelijkheid op basis van geslacht nog sneller de wereld uit te helpen.
Het wordt voor HR steeds belangrijker om naar de Voice of the Employee te luisteren omdat organisaties realiseren dat zij daarmee het verschil kunnen maken voor hun personeel. Cendris Customer Contact wil graag dat medewerkers zich vanaf hun allereerste Employee Journey welkom voelen. Daarbij spelen vanaf het begin onderzoeken een grote rol.
Onlangs sprak ik met Annemieke Nennie, binnen Rabobank verantwoordelijk voor het inrichten van de People Analytics functie. We spraken over de invulling die HR geeft aan de digitalisering van Rabobank, de stappen die al gezet zijn, welke uitdagingen er nog liggen en de visie van Annemieke op de toekomst.
Medewerkers en HR zijn het over één ding eens: personalisatie van aanbod is zeer urgent, maar een lastige opgave. Medewerkers verwachten van HR tegenwoordig dezelfde service als van Bol.com en Spotify. Maar zover is HR nog niet.
De werkomgeving heeft grote impact op de motivatie en het werkgeluk van werknemers en hoe productief en efficiënt ze kunnen zijn. Een gezonde werkomgeving draagt dan ook bij aan het behalen van een positief resultaat onder stressvolle omstandigheden.
Goed personeel werven, talenten binden en tevreden houden. Dat is al sinds jaar en dag de kern van HRM. De economische situatie van het moment (hoog- of laagconjunctuur) bepaalt vervolgens de concrete invulling van het personeelsbeleid. Bij een overschot op de arbeidsmarkt stellen werkgevers de ‘eisen’, bij krapte zijn de werknemers aan zet. Tot zover niets nieuws onder de zon, maar…
Wat gebeurt er met de data die we dagelijks achterlaten? Waar liggen de grenzen van onze privacy? Hoe kunnen we regelmatig 'disconnecten' om meer met élkaar te 'connecten'? In ons dagelijks leven spelen tech ontwikkelingen al een enorme rol en hoewel we ook sceptisch zijn voor de gevolgen ervan, kunnen we niet meer zonder. Wat kan - en moet - HR onder deze omstandigheden voor de medewerkers betekenen?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.