Deze maand staat in het teken van innovatie. En wel op drie verschillende niveaus: binnen organisaties, specifiek toegepast op functies én binnen HR zelf.
Dorel Juvenile, bekend van aansprekende merken zoals Maxi-Cosi, Quinny, Safety First en Tiny Love, is aan het opschalen naar één wereldwijd bedrijf met eenduidige merkproposities én eenduidige processen. Deze uniformiteit moet ook bij HR worden doorgevoerd. Mattijs Mol, Global HR Process Manager bij Dorel Juvenile, begon met zijn team met het implementeren van HR-systemen, het structuren van de (basis)data van HR en het inrichten van dashboards. De logische vervolgstap, na reporting, is het gebruik van data- en analysetools om de business robuuster te maken.
Het werk van HR professionals verandert, of verdwijnt misschien wel. Maar moeten we ons hier zorgen om maken? Volgens mij in het geheel niet. Mijn inziens worden er door digitalisering en analytics namelijk ook banen gecreëerd. Zoals de community manager.
In de vakbladen en op congressen wordt er veel gesproken over HR analytics, talent analytics en data gedreven HR. De experts zijn ervan overtuigd dat data gedreven HR de toekomst heeft. In de praktijk is het voor veel HR professionals nog zoeken hoe ze hier mee kunnen starten. Om te starten met data gedreven HR is er een andere vraag die eerst beantwoord moet worden. Waarom zou ik energie steken in data gedreven HR? Wat heb ik er aan? Hoe wordt de organisatie er beter van?
De wijze waarop mensen tegenwoordig op zoek gaan naar werk is drastisch aan het veranderen. Niet langer zoeken we een baan, we zoeken een werkomgeving die aansluit op onze persoonlijkheid.
Een ervaren manager hoeft slechts een rondje door het kantoor te maken om te weten welke medewerkers zich betrokken voelen en welke hun motivatie aan het verliezen zijn. Als je leiding geeft aan teamleden die vanuit huis werken is dit echter een stuk minder eenvoudig.
Technologie op de werkplek is een deur naar betere samenwerking, maar alleen als bij de implementatie rekening wordt gehouden met de medewerkerscultuur. Enkele tips.
Generatie Y: een veelbesproken generatie, geboren tussen 1980 en 2001. Als we Google erop naslaan, zien we uiteenlopende berichten. Negatieve titels als ‘Generatie Y is ramp voor werkgevers’ en ‘Generatie Y is best een verwende generatie’ passeren de revue. Maar is het nou echt zo erg gesteld met deze jonge generatie? Nee, want deze groep weet precies wat ze wil. En door daar als werkgever op in te springen, kan je er juist veel uithalen. Met deze drie tips ligt het binden van de dynamische generatie Y, binnen handbereik.
De beste recruiters van dit moment maken gebruik van specifieke data en gaan nauwkeurig te werk bij het werven en in dienst nemen van kandidaten. Toch is slechts acht procent van de bedrijven overtuigd dat ze dit aspect onder de knie hebben.
Consumenten zijn in hun privéleven gewend om op ieder moment tussen verschillende diensten te switchen. Op het werk hebben ze deze mogelijkheid echter niet. Oude systemen en handmatige processen hebben een grote impact op de werkdruk en werkgevers verspillen de potentie van werknemers die een groot deel van hun dag bezig zijn met het beantwoorden van e-mail zo blijkt uit onderzoek.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.