Het afgelopen jaar is de HR-organisatie van Coöperatie VGZ volop in beweging geweest. Met het programma DOEN HR heeft de HR-organisatie de ambitie gesteld om haar (beheers)kosten te reduceren en tegelijkertijd de kwaliteit van de HR-producten en diensten te borgen en op de lange termijn zelfs te verbeteren.
Hoe ziet de toekomst van Het Nieuwe Werken (HNW) eruit? Als HR- en facility professionals dat eens wisten, dan konden zij nu al maatregelen treffen om zich goed op de toekomst voor te bereiden. Helaas bestaat er geen glazen bol om in de toekomst te kijken. Om toch de nodige inzichten te bieden, wierpen zeven experts uit overheid en bedrijfsleven tijdens een rondetafelgesprek een blik in de toekomst.
Steeds meer HR-afdelingen bij organisaties maken de stap van HR Metrics naar HR Analytics en proberen de koppeling te maken tussen harde HR- data en concrete businessdoelen. Maar wat zijn de kritische succesfactoren daarbij en hoe ga je om met zaken als privacy? HR Strategie peilde de stand van zaken tijdens een rondetafelgesprek.
Patrick Coolen, Manager Workforce Planning en HR analytics bij ABN-AMRO, stelde onlangs op verschillende internationale conferenties de grote lijnen voor van het HR analytics-traject binnen ABN-AMRO. Hij deelde daarbij zijn mening en inzichten over tal van specifieke ABN-AMRO analytische projecten, over de expertise die vereist is voor HR analytics en zijn persoonlijk advies aan HR professionals over hoe met HR analytics te starten. Hierbij een samenvatting van het HR analytics-traject bij ABN-AMRO.
Bijna alles op het gebied van HR is te meten, maar Gerard Evers van EuroHRM vindt dat een HRmanager zichzelf altijd de vraag moet stellen waaróm hij meet en of hij op een zuivere en betrouwbare manier kan meten. Bovendien moet achter de cijfers altijd een goed verhaal zitten: “Anders kun je er net zo goed een pratende robot neerzetten.”
Wil HRM zijn impact vergroten dan moet HR-beleid evidence-based worden. Dat levert organisaties de grootste kans op werkelijk groeiend werkvermogen en dalende verzuim- en verloopcijfers. ‘Reken maar dat het management dat terugziet in de verlies- en winstrekening.’
In de sport luidt het adagium vaak: ‘never change a winning team’. Zo dachten de medewerkers van HR er bij de KNVB ook over. Ging toch goed allemaal? Toch besloot ‘coach’ Fred an Haack tot een andere opstelling. “Er was gewoon achterstallig onderhoud.”
Tijdens de laatste decennia werd veelvuldig onderzoek verricht naar de relatie tussen HRM en bedrijfsprestaties. David Guest, Professor in Organizational Psychology and HRM aan King’s College London, herkent in dit dynamisch onderzoeksdomein een patroon waarbij de kennis over deze relatie steeds groeit, maar waarbij vooralsnog een aantal vragen onbeantwoord blijven.
Het economisch effect van medewerkers op de organisatieresultaten laat zich niet eenvoudig meten. Wat is precies de toegevoegde waarde van individuele medewerkers aan de werkprocessen? Hoe is die waarde te vergroten tegen de achtergrond van razendsnel veranderende marktomstandigheden? De toonaangevende Amerikaanse HR-goeroe dr. Jac Fitz-enz weet de antwoorden op deze cruciale vragen.
Wie vanaf het begin consequent het businessmodel volgt dat Eckart Wintzen met BSO/Origin in praktijk bracht, heeft geen HR-afdeling nodig. Zijn advies is simpel: blijf vooral meedenken over hoe je HR-taken kunt laten uitzakken naar de managementlagen, daar horen ze thuis.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling