In de sport luidt het adagium vaak: ‘never change a winning team’. Zo dachten de medewerkers van HR er bij de KNVB ook over. Ging toch goed allemaal? Toch besloot ‘coach’ Fred an Haack tot een andere opstelling. “Er was gewoon achterstallig onderhoud.”
Tijdens de laatste decennia werd veelvuldig onderzoek verricht naar de relatie tussen HRM en bedrijfsprestaties. David Guest, Professor in Organizational Psychology and HRM aan King’s College London, herkent in dit dynamisch onderzoeksdomein een patroon waarbij de kennis over deze relatie steeds groeit, maar waarbij vooralsnog een aantal vragen onbeantwoord blijven.
Het economisch effect van medewerkers op de organisatieresultaten laat zich niet eenvoudig meten. Wat is precies de toegevoegde waarde van individuele medewerkers aan de werkprocessen? Hoe is die waarde te vergroten tegen de achtergrond van razendsnel veranderende marktomstandigheden? De toonaangevende Amerikaanse HR-goeroe dr. Jac Fitz-enz weet de antwoorden op deze cruciale vragen.
Wie vanaf het begin consequent het businessmodel volgt dat Eckart Wintzen met BSO/Origin in praktijk bracht, heeft geen HR-afdeling nodig. Zijn advies is simpel: blijf vooral meedenken over hoe je HR-taken kunt laten uitzakken naar de managementlagen, daar horen ze thuis.
Bonussen zorgen voor ongewenste prikkels en onverantwoorde risico’s. Kilian Wawoe kwam na 10 jaar werken in de banksector als HR-manager en 7 jaar onderzoek tot die conclusie. Met ingang van dit jaar besloot hij ABN Amro te verlaten en te gaan werken aan een nieuw beloningssysteem. Inmiddels
Ongeveer negen jaar geleden werd e-HRM geïntroduceerd met het idee dat het veel efficiëntiewinst voor HR zou opleveren. Wat is de ervaring van een drietal organisaties na een aantal jaar met e-HRM te hebben gewerkt? Hebben zij deze baten van e-HRM weten te behalen of leidt het implementeren van e-HRM tot een investering die moeilijk terug te verdienen is?
Er wordt veel gezegd en geschreven over de impact van HRM op bedrijfsprestaties. Maar wat weten we nu eigenlijk over deze causale relatie en wat moeten we ermee? Wij zijn in verwarring. U misschien ook. Daarom zijn we ‘verhaal gaan halen’ bij iemand die zijn onderzoekscarrière heeft gewijd aan dit vraagstuk.
In de HR-wetenschap geeft eenfitaan in hoeverre organisaties HR-instrumenten hebben afgestemd op de organisatie. Op diverse niveaus. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt gaat het adagium ‘hoe meerfithoe beter’ echter niet op, concludeert Corine Boon in haar proefschriftHRM and fit: Survival of the fittest!?.Wat wel klopt: organisaties met een duidelijke filosofie ontwikkelen het meest samenhangende personeelsbeleid.
Als een medewerker vragen heeft over zijn loonstrook of wil weten hoeveel vakantiedagen hij nog heeft, kan hij natuurlijk terecht bij de HR-afdeling. Maar hoe waardeert hij de afhandeling? Verloopt de communicatie prettig? Wordt hij snel geholpen? Iedere HR-afdeling wil iedereen zo goed en snel mogelijk helpen, maar toch staan collega’s vaak lang in de wacht of wordt er weinig gecommuniceerd over de status van een melding. Dat moet beter.
HR Analytics wordt steeds belangrijker binnen het bedrijfsleven. Maar hoe zit dat op dit moment binnen de HRM-opleidingen? HR Strategie sprak met John Fahrenfort, opleidingscoördinator van de HRM-opleiding van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en voorzitter van het landelijk overleg HRM-opleidingen, over de vlucht die HR Analytics neemt.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.