De ontwikkelingsstadia van de facilitaire organisatie zijn te typeren aan de hand van de vier bouwstenen: de mate van uitbesteding, de rol van opdrachtgever-opdrachtnemer, de splitsing van de productie- en de regiefunctie en de mate van sturing en beheersing. Een dergelijke indeling in ontwikkelingsstadia biedt goede handvatten om de facilitaire functie optimaal te kunnen inrichten.
Persoonlijke inbreng in de dienstverlening, hospitality en klantcontact worden steeds belangrijker voor FM om toegevoegde waarde te bieden voor de organisatie. Dit vergt steeds meer 'soft skills' van facilitaire medewerkers.
Werkgevers genereren over uiteenlopende thema’s personeelsgegevens. We bespreken hier een aantal categorieën die zeer bruikbare databronnen kunnen zijn voor het beantwoorden van specifieke analyticsvraagstukken.
Een klanttevredenheidsonderzoek geeft inzicht in behoeften, wensen en verwachtingen van de klant. Ook maakt het duidelijk in welke mate de huidige prestaties daaraan tegemoetkomen. Het draait daarbij niet zozeer om het meten van de technische kwaliteit van de facilitaire dienstverlening, maar om de gevoelsmatige beleving van de kwaliteit door de klant.
Bij uitbestedingen en bij de inrichting van een regieorganisatie zijn goede relaties met leveranciers van essentieel belang om de gewenste dienstverlening te krijgen. Welke succesfactoren spelen daarbij een rol?
De Customer of Guest Journey, of reis van de gast, is een handig instrument voor het vormgeven van gastvrijheid binnen uw organisatie. Je wilt natuurlijk dat de gast tijdens de reis zo min mogelijk dieptepunten en voldoende hoogtepunten ervaart. Daarbij kijk je door de ogen van de gast of klant. Hoe kunt u de Guest Journey inzetten als praktische tool om uw gastvrijheid te verbeteren?
Op het World Economic Forum in Davos onderstreepte Shell-topman Ben van Beurden het belang van Diversity & Inclusion voor zijn organisatie. Hoofd HR-Analytics Esther Bongenaar ontwikkelde een instrument om de mate van diversiteit en de impact ervan te meten.
Een beloningsbeleid, leaseregeling of een ziekteverzuimbeleid. Allemaal vanzelfsprekendheden voor elke zichzelf respecterende organisatie, maar waarom ontbreekt daarnaast vaak een deugdelijk mobiele telefoniebeleid? 6 vragen en antwoorden die u kunnen helpen bij het opstellen van zo'n beleid.
Het bekende cliché 'een klacht is een kans' zal waar zijn, maar hoe doe je dat in de praktijk? Negen praktische tips om de klant voor u te winnen.
Een meldpunt waar klanten facilitaire vragen kunnen neerleggen vormt bij veel organisaties het 'gezicht' van FM. Wat zijn kritieke succesfactoren voor het goed functioneren van het facilitair meldpunt?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.