Het komt met regelmaat voor dat er op sociale media of in de informele sfeer geklaagd wordt over de klantenservice van organisaties. Dit verhaal kent echter nog een andere kant: het verhaal van de klantenservice medewerker. Hoe kunt u ervoor zorgen dat medewerkers op de klantenservice prettig en effectief kunnen werken?
Met metingen kun je de effecten van een ingezet hospitality-beleid voor de gehele organisatie aantonen, borgen en continu ontwikkelen. Daarbij is het goed om je te realiseren dat het draait om het meten van de beleving van de klant bij het vertrouwen, de loyaliteit en toegevoegde waarde van de (FM-)organisatie.
Omdat de werkprocessen van ICT en FM veel op elkaar lijken, worden deze gebieden steeds vaker in één adem genoemd. Beiden zijn ondersteunend van aard, ze moeten vlekkeloos verlopen maar worden veelal als niet bedrijfskritisch beoordeeld. Verschillende ontwikkelingen lijken eraan bij te dragen, dat ICT en FM dichter naar elkaar toe groeien.
Wat vroeger slechts een eenvoudige doorgang voor gasten en feitelijk een ondergeschoven kindje van het hotel was, herken je vandaag de dag niet meer terug. De hotellobby’s van tegenwoordig zijn multifunctioneel en hebben zich door de jaren heen ontwikkeld van eenvoudig incheckpunt tot het kloppend hart van een hotel. Hoe bijzonder is uw ontvangst? Laat u inspireren door onderstaande bijzondere hotellobby’s.
Er is niet één model voor iedere organisatie te geven; de vorm en het takenpakket van de servicedesk varieert per organisatie. Een servicedesk kan alleen een bijdrage leveren aan de kwaliteit als bij de opzet de klant en haar verwachtingen als uitgangspunt zijn genomen. Onderstaand stappenplan is echter wel een goede leidraad. Het onderstaande zeven stappenmodel biedt houvast bij het opzetten en invoeren van een servicedesk.
Iedere organisatie bepaalt haar eigen kritieke prestatie-indicatoren (key performance indicators of KPI's). Hoe bepaal je vanuit FM de juiste KPI's en welke eisen worden hieraan gesteld?
Slechte bereikbaarheid en dito humeur, het ontbreken van status-updates en chaotische processen. Wat zijn de 7 grootste missers van een servicedesk?
De ontwikkelingsstadia van de facilitaire organisatie zijn te typeren aan de hand van de vier bouwstenen: de mate van uitbesteding, de rol van opdrachtgever-opdrachtnemer, de splitsing van de productie- en de regiefunctie en de mate van sturing en beheersing. Een dergelijke indeling in ontwikkelingsstadia biedt goede handvatten om de facilitaire functie optimaal te kunnen inrichten.
Persoonlijke inbreng in de dienstverlening, hospitality en klantcontact worden steeds belangrijker voor FM om toegevoegde waarde te bieden voor de organisatie. Dit vergt steeds meer 'soft skills' van facilitaire medewerkers.
Werkgevers genereren over uiteenlopende thema’s personeelsgegevens. We bespreken hier een aantal categorieën die zeer bruikbare databronnen kunnen zijn voor het beantwoorden van specifieke analyticsvraagstukken.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.