Hybride werken draait vooral om keuzes maken. In beginsel zijn 7 vragen relevant om te bepalen hoe je hybride werkt zo schrijft digitaal strateeg Christiaan W. Lustig in zijn blog op Frankwatching.
In de ontwikkeling naar hybride werken komen we steeds vaker de term ‘Digitale werkplek’ tegen. Digitalisering maakt een moderne en complete beleving mogelijk in de werkomgeving of thuis. Die beleving begint niet als je op kantoor aankomt. De complete beleving bestaat uit het eerste contact met een organisatie, je werkzame tijd bij een organisatie en als je de deur uitloopt. Daardoorheen ontstaat de beleving van ergens werken niet langer alleen op kantoor, maar elders en thuis net zo goed.
Vitaliteit en verzuim staan bij veel organisaties hoog op de agenda. Als je vitaliteit en verzuim datagedreven wilt aanpakken, begin je met vaststellen of de organisatie een probleem heeft op dat gebied. Dit bepaal je door diverse kengetallen te combineren: verzuimpercentage, meldingsfrequentie, percentage nulverzuim en verzuimduur.
Bij Triodos Bank kiezen ze ervoor om ook na de coronapandemie deels thuis te blijven werken. Dat betekent dat op kantoor minder vierkante meters nodig zijn. Maar hoe gaat dat eruitzien? 'Het is niet langer alleen maar willen, het is nu ook moeten geworden.' Een interview met hoofd HR Alied Nijdam en Robin Eman, hoofd facility management.
Jessica van Hees heeft ruime ervaring met strategische veranderopdrachten in FM. Bij Action wachtte haar een fikse uitdaging. Ze vertelt over de combinatie tussen operationeel leidinggeven en verandermanagement, het belang van transparantie en de bijzonderheden van facility management in een logistieke omgeving. 'Veranderen zonder gedoe is onmogelijk. Je moet gedoe juist omarmen!'
Veel organisaties staan voor grote uitdagingen die om een vernieuwde visie op de toekomst vragen, en een daarbij behorend HR-programma. Om voor de ontwikkeling en uitvoering daarvan onderbouwde keuzes te kunnen maken, zijn data onmisbaar. Hoe zet je als organisatie de - volgende - stap naar datagedreven HR-beleid? De uitgave ‘HR-analytics, waarde creëren met datagedreven HR-beleid’, inmiddels een standaardwerk over HR-analytics, brengt die stap een stuk dichterbij.
De impact van werknemers op het behalen van de doelstellingen is groter dan ooit, terwijl het vinden en behouden van geschikt personeel steeds ingewikkelder wordt. De traditionele werkwijze voldoet niet meer. Althans, het kan stukken efficiënter én effectiever. Juist in het werving-en-selectieproces zijn data van grote toegevoegde waarde. Begin met enkele eenvoudige analyses die inzichten verschaffen en helpen om eerste keuzes te maken. Is de organisatie eraan toe om AI en algoritmes in te zetten, dan kunnen wellicht grotere stappen worden gezet.
De kantoren van de toekomst zijn duurzaam, gezond én groen. De kabinetsdoelstelling om in 2030 45% en in 2050 95% minder CO2 uit te stoten heeft voor bedrijfs- en kantooreigenaren grote gevolgen. Om te voldoen aan de wet moeten zij hun kantoren verduurzamen.
Elke dag ben je druk bezig met het verbeteren van de werkomgeving en zorgen dat de facilitaire dienstverlening op rolletjes draait. De dagen, weken, maanden vliegen voorbij, maar ben je je ervan bewust dat 2021 alweer richting het einde loopt? Hoog tijd om niet alleen maar over de dagelijkse gang van zaken na te denken, maar ook over de lange termijn. Haal dat strategisch facilitair plan weer van de plank en bepaal de koers voor 2022.
Om schaars talent te behouden, voeren werkgevers steeds vaker exitgesprekken. Maar wat je eigenlijk zou moeten meten is waarom mensen graag blijven.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling