Het is duidelijk dat ook 2022 weer een crisisjaar is. De gevolgen van de inflatie zullen tot ver in 2023 doorwerken en mogelijk zelfs verder toenemen. Na de pandemie blijven onzekerheid en angst voor de toekomst bestaan en zijn HR-managers crisismanagers geworden, die permanent een multi-strategisch scenario moeten managen. Meer dan ooit hebben ze een gevarieerd repertoire aan vaardigheden nodig.
Bedrijven en organisaties zetten van alles op touw om nieuw personeel te werven en aan zich te binden. De verschillen tussen sectoren zijn groot. Maar er zijn ook overeenkomsten. In deze digitale special ‘Arbeidsmarkt onder druk’ zoomen we in op de trends en ontwikkelingen in verschillende sectoren. Daar laten we het echter niet bij. We kijken met name welke oplossingen er worden gevonden voor strategische en praktische arbeidsmarktvraagstukken en hoe oplossingen uit de ene branche mogelijk ook kunnen werken in een andere branche.
HR-professionals staan voor grote vraagstukken zoals de structurele personeelstekorten, oprukkende technologie en snel veranderende normen en waarden op de werkvloer. Welke impact hebben deze grote bewegingen in de maatschappij en organisaties op het vakgebied van HR? Hoe moet HR zich verder ontwikkelen om adequate antwoorden te kunnen geven en relevant te blijven?
HR-professionals zijn behoorlijk gewild en schaars zo blijkt uit cijfers van Intelligence Group. En de schaarste neemt alleen maar toe. 'De meeste HRM-afdelingen van bedrijven moeten toch echt anders acteren', zegt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van het onderzoeks- en databureau.
HR-professional word je niet zomaar, je moet over bepaalde vaardigheden beschikken. Maar zo bijzonder is de vereiste skillset nu ook weer niet, zegt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van onderzoeks- en databureau Intelligence Group. "Met een cursus Excel van 40 uur kom je al een eind."
Nederlandse mkb-werknemers maken zich zorgen over een mogelijke economische recessie in de komende maanden. Het goed informeren van werknemers door HR kan helpen om duidelijkheid te verschaffen en hun zorgen weg te nemen. Ruim negen op de tien werknemers zeggen echter dat hun werkgever iets kan doen om die werknemerservaring te verbeteren. Op hun beurt zegt ongeveer een op de drie HR-managers dat ze goed zijn voorbereid. De rest wordt door verschillende factoren belemmerd.
HR-managers moeten meer aandacht besteden aan hoe hun HR-activiteiten ervaren worden door medewerkers. Uit onderzoek door wetenschappers van Tilburg University blijkt namelijk dat als werknemers het aanbod weliswaar klein maar wél effectief vinden, dat een groter positief effect heeft dan wanneer het aanbod groter is maar als ineffectief wordt gezien.
Wat zet je als organisatie nu hoog op de HR-agenda en wat laat je als hype voorbijgaan? Op de 100-jarige Radboud Universiteit missen de grote HR-vragen hun impact niet: de krappe arbeidsmarkt, hybride werken, digitalisering, veranderende normen op de werkvloer. Met purpose, innovatie, welzijn en balans als speerpunten. Hoe stel je een organisatie in staat in dat krachtenveld te bewegen?
De missie van SkinVision is om levens te redden van huidkanker, met als uiteindelijk doel 250.000 levens te redden tegen 2028. Daarom hadden ze een HR-systeem nodig dat hun hele organisatie in staat zou stellen optimaal te presteren om hun doel te helpen bereiken.
Onderzoekers hebben aangetoond dat het succes van veranderprogramma's of andere prestigieuze projecten mede afhangt van de naamgeving. Dit blijkt uit onderzoek van het expertisecentrum Behavioral Risk & Nudges (eBRIDGES) van de Erasumus Universiteit.