De Middelburgse scholengemeenschap Nehalennia discrimineert een vrouw door haar een lager salaris te bieden dan twee mannelijke collega’s voor dezelfde werkzaamheden. Dit oordeelt de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).
Wie is eigenlijk eindverantwoordelijk voor HRM, wat zijn de taken en functiegebieden die bij deze functie horen en welke competenties zou een human resource manager moeten hebben? De Verenigde Staten hebben het initiatief genomen om een eenduidig antwoord te geven op bovenstaande vragen. Er is een internationale (ISO) normcommissie opgericht die normen gaat ontwikkelen op het gebied van HRM. Vanuit Nederland kunnen belanghebbenden en experts actief deelnemen aan het ontwikkelen van deze normen.
Werkgevers denken te kunnen voorkomen dat werknemers in bijvoorbeeld de Ziektewet belanden door bij te dragen aan een goede werk-privé balans. Daarom wil driekwart van hen graag informatie hebben over het privéleven van hun personeel.
Goed contact met collega’s heeft grote invloed op de productiviteit en betrokkenheid van werknemers. Dit contact wordt beoordeeld met een 7,7 en is van grote invloed op de populariteit van de werkgevers.
Van de Nederlandse HR-professionals heeft meer dan een kwart (28%) onvoldoende inzicht in de personele samenstelling om snel te kunnen anticiperen op veranderende omstandigheden. Dat terwijl veel organisaties flexibiliteit en wendbaarheid hoog op de agenda hebben staan.
De best presterende bedrijven ter wereld hebben een relatief ‘zware bezetting’ aan de top van de organisatie. Ondanks de hogere kosten die dit met zich meebrengt, is de laatste jaren het aantal topmanagers internationaal gestegen. Nederland vormt hierop een opvallende uitzondering.
Werknemers hebben het dit jaar weer meer voor het zeggen en durven het aan om te onderhandelen. Meer dan de helft gaat in het komende functioneringsgesprek praten over loonsverhoging zo blijkt uit een inventarisatie van juridisch dienstverlener Jurofoon onder 400 respondenten.
Pesten komt niet alleen op het schoolplein voor, ook in het bedrijfsleven gaan mensen gebukt onder pesterijen. Vaak heel subtiel en daardoor des te moeilijker te herkennen en bewijzen zo blijkt uit een onderzoek van HR-bedrijf Securex weet Nu.nl te melden.
Om te peilen of uw personeel tevreden is met de organisatie kunt u een medewerkeronderzoek uitvoeren. Maar vaak worden de vragen snel ingevuld en leidt het onderzoek uiteindelijk tot niets. Hoe kunt u dit voorkomen? En wat zijn de valkuilen van medewerkertevredenheidonderzoeken (MTO’s)?
Als de beoordelingsgesprekken eraan komen is het altijd even spannend voor zowel werkgever en werknemer. Vooral de negatieve beoordelingsgesprekken zijn niet populair bij beide partijen. Hoe hebben uw medewerkers het nou daadwerkelijk gedaan afgelopen jaar? Heeft u, als werkgever, echt wel een goed beeld van de werknemer? Door tussentijdse beoordelingen staat u steviger in de schoenen en zal de werknemer eventuele negatieve uitlatingen beter begrijpen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling