Het gedrag van leidinggevenden beïnvloedt het werkplezier van medewerkers, en dat gedrag is ondermaats. Managers hebben geen goed gevoel voor wat de werknemer belangrijk vindt. Dat blijkt uit onderzoek door Intomart GfK in opdracht van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton naar integriteit en werkplezier onder werknemers van middelgrote organisaties.
33 procent van de Nederlandse werknemers heeft als doel om dit jaar nog door te groeien naar een hogere functie. Het is aannemelijk dat werknemers de eindejaarsgesprekken aangrijpen om dit doel te realiseren. Dit blijkt uit een online onderzoek van Unique waarbij 575 respondenten antwoord gaven op de vraag: ‘Welk doel wil jij dit jaar nog behalen?’
Vakbond De Unie riep medewerkers van Arke op om de gewraakte brieven over het verplicht handen schudden uit de personeelsdossiers te laten halen. In het geval van Arke heeft de werkgever aangegeven dat de brieven onbedoeld scherp zijn. Maar wat als werknemers bereid zijn te procederen om onwelgevallige waarschuwingen en verbetertrajecten teruggedraaid te krijgen? Een eerder uitspraak laat zien wat de rechter dan naar kijkt en waar u op moet letten.
De sanctie die Arke werknemers wil opleggen als zij geen hand geven aan een klant is buiten proportioneel. Het slechts niet willen of kunnen geven van een hand brengt niet het door Arke hiermee beoogde doel in gevaar zolang de werknemers wel op een andere manier de klantvriendelijkheid kunnen borgen. Dat zegt ontslag en arbeidsrelaties specialist Babs Dubois-van Kleef.
Op kantoor worden veel privézaken besproken, maar drie kwart van de werknemers zit niet op persoonlijke verhalen van collega’s te wachten. Vooral verhalen over lichamelijke kwaaltjes en over de kinderen worden niet gewaardeerd. Dit blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank onder ruim 1000 respondenten.
Reisbureau Arke verplicht medewerkers de hand van klanten te schudden. Verschillende werknemers hebben al een officiële waarschuwing gehad wegens het overtreden van deze regel. Als zij nog een keer in de fout gaan kan ontslag volgen, meldt De Telegraaf.
Up or out, dat was destijds de essentie van het Microsoft-succes. Iedereen die bij de softwaregigant wilde werken moest iets van Bill weg hebben. Het werkte lang maar inmiddels smoort het de creativiteit van de briljante werknemers in de kiem zo schrijft Arne van der Wal op ftm.nl.
Een medewerker komt in de eerste plaats zijn bed uit voor werk dat hij doet en daarna vanwege een goede sfeer op de werkvloer en zijn collega’s, zo blijkt uit het vierde werkbelevingsonderzoek van Integron. Opleidingsmogelijkheden en ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling dragen weinig bij aan zijn enthousiasme.
De meerderheid van Nederlandse werknemers overlegt slechts sporadisch met hun leidinggevende over hun loopbaan. Ook nemen ze weinig regie over hun werk. Toch verwachten ze over drie jaar aan een nieuwe uitdaging toe te zijn.
Wet- en regelgeving, employee performance en strategische personeelsplanning zijn de grootste prioriteiten voor op de HR-agenda, zo blijkt uit de whitepaper ‘De HR-agenda 2012’ van Aon Hewitt.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.