Bijna twee derde van het zorgpersoneel verwacht dat de kwaliteit van de zorg in de toekomst afneemt. Redenen: te weinig geld, te hoge werkdruk en te veel administratie. Daarom denkt de helft van al het personeel er wel eens over na een baan buiten de zorg te zoeken.
Een werkgever vermoedt diefstal binnen het bedrijf en zet een recherchebureau in om uit te zoeken welke werknemer zich hieraan schuldig maakt. Als een van de medewerkers de diefstal erkent, wordt hij op staande voet ontslagen en krijgt hij de rekening gepresenteerd van het onderzoek.
Het vermogen om anderen te inspireren is de belangrijkste factor voor werkgeluk. Daarnaast zijn resultaten boeken, openheid en vertrouwen en vrijheid van handelen belangrijke factoren voor werkgeluk.
Een hard en ‘calculatief’ HR-beleid heeft alleen invloed op de bedrijfsprestaties als het zich richt op de werknemers als collectief, en niet op individuele werknemers. Dat zegt Bart Dietz, die donderdag op het onderwerp promoveert aan de Erasmus universiteit.
Hoe manage je een werkvloer waarvan een groot deel continu afwezig is? Zijn leidinggevenden wel in staat om hun medewerkers echt los te laten? Vragen die nauw samenhangen met de doorbraak van het Nieuwe Werken.
In deze onzekere tijden zijn velen bang voor ontslag. Behoorlijk wat meer mensen dan voorgaande jaren consulteren de website Ontslag.nl of bellen de landelijke Ontslaglijn volgens oprichter en arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen.
Een werkgever die een verzoek tot ontbinding indient omdat een werknemer niet geschikt is voor een nieuwe functie, moet zijn verzoek heel goed onderbouwen (Kantonrechter Utrecht, 8 augustus 2008, LJN: BD9789).
Flexmedewerkers zijn minder betrokken omdat zij zich minder rechtvaardig behandeld voelen. En daar kan de leidinggevende relatief eenvoudig verandering in brengen. Dit blijkt uit het Manpower Witboek ‘Betrokken medewerkers: uit voorraad leverbaar?’.
Een kwart van de Nederlandse werknemers (24 procent) heeft behoefte aan een ontwikkelgesprek na de beoordeling, maar krijgt dit niet. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training onder 1.208 werknemers en 184.
Noch leidinggevende noch medewerker haalt resultaat uit beoordelingsgesprekken. Vooral de leidinggevende blijkt – bewust of niet bewust – de kern van de zaak te ontwijken zo blijkt uit een steekproef van Fortydays onder 200 leidinggevenden en medewerkers.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.