Logo
  • Opinie
  • 20 juni 2017

Zo bereik je klantvriendelijk HR

Ben je op zoek naar een nieuwe LED televisie dan weet je na een paar zoekopdrachten op internet welke tv het beste past bij je wensen en welke shops uitblinken in service of prijs. Maar als je op je werk zit, heb je die luxe niet. Je dient je verlofaanvragen, adreswijzigingen en declaraties in met het HR-systeem dat je werkgever je aanbiedt. Dat vinden we heel normaal, maar klantvriendelijk is het niet altijd.

Dankzij smartphones, tablets en apps zijn we privé gewend geraakt aan een geweldige online ervaring en een groot gebruiksgemak. Deze hulpmiddelen maken ons leven een stuk eenvoudiger. Veel medewerkers moeten een digitaal stapje terug doen wanneer ze aankomen op kantoor. Natuurlijk is het niet de bedoeling van HR om administratieve HR-taken over de schutting te gooien. Het profileren van je organisatie als ‘nice place to work’ houdt ook in dat je stil staat bij de klantbeleving die medewerkers hebben van HR. Ik noem dit de ‘HR Customer Experience’, vrij vertaald: klantvriendelijk HR.

Eenvoud en gemak

A ‘nice place to work’ ontstaat door werk dat voldoening geeft, prettige collega’s waar je goed mee samenwerkt, lekkere koffie, ondersteuning bij het najagen van je ambities, maar ook de mate waarin je als medewerker wordt gefaciliteerd met moderne hulpmiddelen. Dus ook eenvoud en gemak bij het afhandelen van allerlei administratieve handelingen. Denk aan het verantwoorden van je uren, het indienen van declaraties en het aanvragen van verlof. Bij de introductie van HR-selfservice is het daarom belangrijk dat je niet alleen kijkt vanuit HR-perspectief naar het verlagen van de operationele kosten of naar het ontzorgen van de HR-administratie. Met de ‘war on talent’ wil je als HR ook een uitstekende HR-klantbeleving bieden. Wil je een aantrekkelijk werkgever zijn? Dan moet je hier ook als HR naar handelen.

Extra ondersteuning

Zet de klanten van HR, directie, management en medewerkers, daarom centraal. Streef ernaar hen via selfservice zo optimaal mogelijk te faciliteren. Houd daarbij rekening met de verschillende generatie medewerkers. Van de babyboomers tot Generation X en Generation Y. Deze collega’s verschillen in voorkeur. Biedt daarom altijd extra ondersteuning. Via een kennisbank met veelgestelde vragen, chat- of webcam mogelijkheden, via de telefoon of face to face.

Nieuwe samenwerkingsverbanden

Maak volop gebruik van alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Van cloudsystemen die overal en altijd bereikbaar zijn. Van mobiele toepassingen die bepaalde taken wel heel eenvoudig maken en van mogelijkheden op het gebied van social media waardoor nieuwe samenwerkingsverbanden en initiatieven ontstaan. Het zijn juist HR-professionals die na moeten denken over de impact van al deze ontwikkelingen op de organisatie en de medewerkers. HR is daarmee niet alleen gebruiker van de technologie maar bovenal business partner. Dat lijkt me een aardige uitdaging omdat HR en technologie niet vaak hand in hand gaan.

Slim automatiseren

Er wordt nog wel eens gezegd dat technologie de persoonlijke kant uit HR haalt. Dat is deels ook waar. Maar slim automatiseren zorgt er ook voor dat je meer tijd krijgt om toegevoegde waarde te leveren aan je klant. Laat de technologische ontwikkelingen jouw HR organisatie helpen om de ‘HR Customer Experience’ geweldig te maken. Of eenvoudiger gezegd: klantvriendelijke HR? Gebruik technologie!

Producttips