Met deze vier tips van Lucas Polman, CEO bij Protime Nederland, kunnen organisaties een brain drain voorkomen en hun continuïteit behouden.
Continue innovatie en andere business modellen, robotica en machine learning, slimme feedbackloops en big data… De ontwrichting door digitale technologie dringt onmiskenbaar door tot in de haarvaten van ieder bedrijf. De voorspelling is dat alleen de zogenaamde ‘digital masters’ overleven. Welke rol kan HR spelen in de begeleiding van deze transformatie of wordt zij wellicht zelf overbodig?
Werkplekken worden mobieler, zijn beter te personaliseren en worden veelzijdiger door de diversiteit aan apparaten. Een moderne werkplekstrategie kan zorgen voor meer productiviteit en geldbesparing. Daarnaast heeft het een positieve uitwerking op je imago als werkgever.
De meeste HR-afdelingen kunnen de overvloed aan sollicitaties en wisselende personeelsdossiers niet aan zo blijkt uit onderzoek van Iron Mountain. Dat is een groot bedrijfsrisico, want deze dossiers bevatten Persoonlijk Herleidbare Informatie (PHI). En met PHI wordt makkelijk inbreuk gemaakt op het ´recht om vergeten te worden´, als het beheer ervan niet volledig op orde is.
Technologie op de werkplek is een deur naar betere samenwerking, maar alleen als bij de implementatie rekening wordt gehouden met de medewerkerscultuur. Enkele tips.
Alle mensen generaliseren en wat is het toch heerlijk om ongenuanceerd wijsheden te verspreiden. Met de titel van deze blog doe ik dapper een duit in dit zakje. HR komt van Venus en is primair een bezigheid voor vrouwen, IT komt van Mars en wordt gedomineerd door mannen. Lekker, dat lucht op!
Begin bij het begin. Een andere organisatievorm vergt andere inzichten, afspraken en HR-processen. Welke manager(s) is (zijn) verantwoordelijk voor het beoordelen van de HR-aanvragen - zoals verlofaanvragen of declaraties? Pas als deze zaken duidelijk zijn, kan het eHRM-systeem optimaal ingericht worden.
De meeste HR-afdelingen hebben geen rapportagetools. Standaardrapportages moeten vaak grotendeels of helemaal handmatig gemaakt worden. 20 Procent kan ad-hocrapporten direct samenstellen en tweederde moet de hulp inroepen van consultants en ICT-experts. Men heeft er vaak meer dan een week voor nodig om een ad-hocrapport te maken. Omdat de databronnen die men gebruikt voor rapportages niet geïntegreerd zijn, ontstaan ‘verschillende versies van de waarheid’.
Dit artikel neemt je mee in zowel de feitelijke als de politieke discussie die het ‘Global versus Local’-vraagstuk even interessant als riskant maakt. In stappen wordt het keuze- en implementatieproces beschreven, opgebouwd uit de vragen: wat is de strategie van mijn organisatie en hoe is mijn HR-inrichting hierop aangesloten? Hoe maak ik de vertaling van organisatie- en HR-strategie naar het HR-IT landschap? En ten slotte hoe borg ik een succesvolle implementatie?
Het aantal werkgevers dat e-HRM aanbiedt aan medewerkers groeit gestaag. Inmiddels wordt het in meer dan de helft van alle organisaties (56 procent) toegepast, blijkt uit de Raet HR Benchmark 2016. Vaak om kosten te besparen en soms ook om de rol van HR als business partner te versterken. En natuurlijk omdat medewerkers graag zelf hun HR-zaken willen regelen (68 procent van hen vindt dit belangrijk).
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.