Ben je op zoek naar een nieuwe LED televisie dan weet je na een paar zoekopdrachten op internet welke tv het beste past bij je wensen en welke shops uitblinken in service of prijs. Maar als je op je werk zit, heb je die luxe niet. Je dient je verlofaanvragen, adreswijzigingen en declaraties in met het HR-systeem dat je werkgever je aanbiedt. Dat vinden we heel normaal, maar klantvriendelijk is het niet altijd.
Een centraal aangestuurde digitale HR-oplossing of een verzameling losse tools die aansluiten bij de behoeften van de medewerkers? Op het vlak van HR-digitalisering kunt u in deze spagaat terechtkomen. Klaas Schouwstra, dagvoorzitter van het HR Digital Congres 2018, geeft zijn visie op de pro's en cons van beide uitersten.
Voor het werven van nieuwe Deloitters is referral van groot belang. Via referral komt zo’n 30% van de nieuwe collega’s met Deloitte in contact. Om dit zo goed mogelijk te faciliteren heeft het bedrijf een specifiek referralbeleid ontwikkeld. Onderdeel hiervan is de ontwikkeling van een online social referral systeem.
Het verbeteren van de klantervaring is vaak een topprioriteit binnen bedrijven. Op elk event waar ik ben hoor ik niets anders dan ‘de klant centraal’. Maar wat als we nou eens zouden beginnen bij het eigen personeel? Je collega’s? Het creëren van een employee experience dus.
In verkiezingstijd hopen partijen vaak op een ‘gamechanger’ die zorgt voor nieuwe dynamiek en inspiratie. Zo’n gamechanger is voor HR al langere tijd binnen handbereik. Namelijk in de vorm van moderne technologie: mobiele apps, Platform as a Service, virtuele leerplatforms, social media, HR-analyticssoftware. Zij kunnen HR ook in uw organisatie op een hoger plan brengen.
Robotic Process Automation (RPA) ontwikkelt zich in een rap tempo, ook binnen het HR-domein. Maar wat houdt het in en waarom is het van toegevoegde waarde voor de HR-afdeling? En waar moet je op letten bij het toepassen van RPA?
Met deze vier tips van Lucas Polman, CEO bij Protime Nederland, kunnen organisaties een brain drain voorkomen en hun continuïteit behouden.
Continue innovatie en andere business modellen, robotica en machine learning, slimme feedbackloops en big data… De ontwrichting door digitale technologie dringt onmiskenbaar door tot in de haarvaten van ieder bedrijf. De voorspelling is dat alleen de zogenaamde ‘digital masters’ overleven. Welke rol kan HR spelen in de begeleiding van deze transformatie of wordt zij wellicht zelf overbodig?
Werkplekken worden mobieler, zijn beter te personaliseren en worden veelzijdiger door de diversiteit aan apparaten. Een moderne werkplekstrategie kan zorgen voor meer productiviteit en geldbesparing. Daarnaast heeft het een positieve uitwerking op je imago als werkgever.
De meeste HR-afdelingen kunnen de overvloed aan sollicitaties en wisselende personeelsdossiers niet aan zo blijkt uit onderzoek van Iron Mountain. Dat is een groot bedrijfsrisico, want deze dossiers bevatten Persoonlijk Herleidbare Informatie (PHI). En met PHI wordt makkelijk inbreuk gemaakt op het ´recht om vergeten te worden´, als het beheer ervan niet volledig op orde is.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling