In Nederland werd in 2013 zo’n 6 procent minder verdiend dan in 2012, het gemiddelde uurloon daalde van €15,50 naar €14,60. De grootste daling vond plaats in de financiële sector en de IT-sector, hier daalde het gemiddeld bruto uurloon 8 procent. Dit blijkt uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index. Aan het onderzoek namen in Nederland ruim 185.000 respondenten deel.
Als een werknemer onder het sociaalverzekeringsstelsel van een ander land valt, moet het belastbare loon naar Nederlandse fiscale maatstaven worden berekend. Hoe u dat kunt berekenen staat in het op 7 april j.l. gepubliceerde, geactualiseerd besluit van 7 april 2009.
Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil dat de loonkosten van werknemers uit lagere loonschalen op termijn omlaag gaan. Personeel aantrekken wordt dan voor ondernemers goedkoper en mensen komen eerder aan de slag.
Drie op de tien MKB bedrijven geeft aan dat de uitbetaling van personeelskosten zoals vakantiegeld wel eens liquiditeitsproblemen veroorzaken. Bedrijven geven aan in zo'n geval een beroep te hebben gedaan op de bank voor een extra lening of krediet om de personeelskosten te kunnen betalen.
Salarisgegevens uitwisselen met de overheid is al jaren gestandaardiseerd. Via de aangifte loonheffing komen gegevens in de centrale polisadministratie bij UWV terecht als bron voor meerdere registraties. Toch kan de Belastingdienst een deel van de gegevens niet verwerken.
Vakantiebijslag is geen nabetaling. Dat betekent dat als een werkgever eenmaal per jaar vakantiebijslag uitbetaalt, hij bij loonbeslag de vakantiebijslag aan de gerechtsdeurwaarder of uitkeringsinstelling moet afdragen. Dat heeft de advocaat-generaal van de Hoge Raad bepaald.
In de afgelopen 5 jaar zijn de arbeidskosten in Nederland met 11,7 procent gestegen. Daarmee zit Nederland iets boven de gemiddelde stijging van 10,4 procent in de eurozonelanden.
De Eerste Kamer kan zich nog steeds niet vinden in het wetsvoorstel minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht. Er zijn bij Kamerleden nog onduidelijkheden en daarom is er op 4 maart j.l. niet tot stemming overgegaan.
Het omzetten van het systeem van de geblokkeerde rekening (g-rekening) in het depotstelsel is tijdrovender dan gedacht. De Belastingdienst heeft een jaar langer de tijd nodig om de overstap soepel te kunnen laten verlopen en vangt daarom niet op 1 juli 2014 aan met het omzetten van het systeem.
Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil een aanpassing van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML). In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dat hij met de aanpassing de kostenverrekeningen op het loon wil beperken.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.