HRM kan alleen maar effectief zijn als het de realisatie van de organisatiedoelen optimaal ondersteunt. HRM moet dus passend zijn bij de aard, cultuur en processen van de organisatie en dus is het van belang te starten bij de organisatie. De kernvraag hierbij is: wat is onze organisatie? Waarin zijn we onderscheidend en wat zijn onze kernkwaliteiten (core capabilities)? En welke ambities heeft de organisatie hierin? Beantwoording van die vragen leidt tot de vaststelling wat de kern van de bijdrage van HRM is.
Investeringen in duurzame inzetbaarheid motiveren werknemers vanaf 55 jaar om langer aan het werk te blijven en pensionering uit te stellen. Een ontslagbelasting en aannamesubsidie zouden hierbij kunnen helpen zo staat te lezen in de CPB Policy Brief 2013/02 ‘Ouderen aan het werk’.
De quotumregeling waarmee staatssecretaris Jetta Klijnsma mensen met een beperking aan betaald werk wil helpen, roept stevige reacties op. Werkgeversorganisaties zijn tegen, kennisinstituten twijfelen aan het effect. Bedrijven zoals ABN AMRO zoeken inmiddels zelf al naar wegen om arbeidsgehandicapten een plek in de organisatie te bieden.
Klantgerichtheid, we komen het overal tegen. Helaas komen wij in ons dagelijks leven ook vaak een gebrek aan klantgerichtheid tegen, met de nodige negatieve gevolgen. Laten we eens ingaan op klantgerichtheid binnen de uitvoer van re-integratie.
Veel bedrijven belonen medewerkers deels voor de door hun geleverde prestaties. Hiertoe worden jaarlijks afspraken gemaakt over te behalen doelen. Elke manager in Nederland weet inmiddels wel dat die doelen SMART moeten worden geformuleerd. En toch wringt het nog vaak bij de A en de R van acceptabel en realistisch. Hoe komt dat? Een voorbeeld aan de hand van twee sportieve prestaties.
In veel bedrijven is het medewerkerstevredenheidsonderzoek een onderzoek dat op zichzelf staat. Het bestaat uit een standaard aantal vragen die betrekking hebben op de tevredenheid en/of betrokkenheid in combinatie met zaken als: werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, werkdruk, collega's, leidinggevende, organisatie & cultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en beloning. Prima basis, maar het kan beter!
Als manager, ondernemer of professional kan het lastig zijn om onder woorden te brengen waarom jij geknipt bent voor die ene uitdagende klus. Je wilt hier erg graag mee aan de slag en weet gewoon dat juist jij hier een succes van kunt maken. Maar hoe dit goed duidelijk te maken weet je eigenlijk niet.
In de Wet op de loonbelasting (Wet LB) is een aantal uitzonderingen opgenomen, waardoor bijvoorbeeld thuiswerkers in de meeste gevallen vanzelf als werknemer worden aangemerkt. Er bestaat binnen de Wet LB ook een regeling waardoor iemand die arbeid verricht en een beloning ontvangt vrijwillig als werknemer kan worden aangemerkt, de zogenoemde opting-in-regeling. Er is dan sprake van een facultatieve dienstbetrekking.
Nu er een akkoord is tussen de sociale partners over doorwerken na het 65e jaar, zal een nieuw kabinet zich gaan buigen over deze kwestie. Doorwerken na het 65e jaar is overigens nu al mogelijk, maar daar zitten wel haken en ogen aan.
Veel werkgevers hebben behoefte aan een flexibel personeelsbestand. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan daarbij een nuttig instrument zijn.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling