De Tweede Kamer heeft met ruime meerderheid ingestemd met de ‘Wet normalisering rechtspositie ambtenaren’1 . Dit is de laatste stap in een serie ontwikkelingen waarmee het arbeidsrecht in de marktsector ook van toepassing wordt op het overgrote deel van de ambtenaren, naar verwachting per 1 januari 2017. Kenners beweren dat hierdoor het ambtenarenrecht wordt afgeschaft. Het is echter nog maar zeer de vraag of die conclusie recht doet aan de nieuwe situatie.
Op 1 juli 2015 gaat het nieuwe ontslagrecht in. Werkgevers moeten dan een ontslagvergoeding, de transitievergoeding, gaan betalen voor iedere ontslagen werknemer die langer dan twee jaar in dienst is geweest. Het is dus nu al belangrijk erop te letten bij de verlenging van bijvoorbeeld een arbeidscontract voor één jaar.
Dat werkgevers de WK-pools die binnen hun bedrijf worden georganiseerd moeten controleren of er kansspelbelasting moet worden betaald, vindt D66-Tweede-Kamerlid Wouter Koolmees ‘volslagen onuitvoerbaar’. Hij heeft hierover schriftelijk vragen gesteld aan staatsecretaris Wiebes van Financiën.
FNV, CNV en VCP hebben een banenplan gepresenteerd om mensen aan het werk te helpen en te houden. In 2020 moet dit 300.000 extra banen opleveren. De VVD ziet niets in het plan en maant coalitiepartner PvdA er afstand van te nemen.
Na een uitgebreide internetconsultatie wordt de werkkostenregeling (WKR) aanzienlijk vereenvoudigd. In de brief die staatssecretaris Wiebes van Financiën vandaag naar de Tweede Kamer stuurt staan diverse maatregelen die de administratieve lasten voor werkgevers terugdringen en de uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst verbeteren, zo laat het ministerie van Financiën weten.
In landen waar de overheid meer beleid voert gericht op de afstemming van betaald werk en privéleven, ontwikkelen organisaties zelf ook meer arrangementen voor werknemers, zoals extra verlofregelingen en flexibele werktijden. Dit blijkt uit onderzoek door dr. Laura den Dulk en dr. Sandra Groeneveld, verbonden aan de afdeling Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij ontvingen de Rosabeth Moss Kanter Award voor bestuurskundigen EUR voor hun baanbrekende onderzoek.
Werkgevers worden vanaf 1 januari 2015, als de Participatiewet van kracht wordt, betrokken bij de loonwaardebepaling van werknemers die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. De loonwaardebepaling moet op de werkplek plaatsvinden.
De Quotumwet moet bedrijven met meer dan 25 werknemers dwingen arbeidsgehandicapten in dienst te nemen: honderdduizend in het bedrijfsleven, 25 duizend bij de overheid. Gebeurt dat niet, dan volgt een boete van 5.000 euro. ‘Pure chantage’ vindt de kersverse VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. ‘Een heftig woord’ reageert staatsecretaris Klijnsma van SZW.
Ik kwam dit artikel van advocaat Jack Damen tegen over de nieuwe ontslagregels vanaf 1 juli 2015.* In dat artikel voorspelt hij een drama voor werkgevers die straks een medewerker wegens disfunctioneren willen ontslaan. Ik ben benieuwd of jullie het ermee eens zijn.
Griep of verkoudheid is bij alle leeftijdsgroepen verreweg de meest genoemde reden voor verzuim. Bij ouderen zijn vaker dan bij jongeren ook langdurige aandoeningen de reden. Bij werknemers zonder langdurige aandoening verschilt het ziekteverzuim weinig naar leeftijd zo blijkt uit cijfers van het CBS.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.