Het opnemen van gesprekken door de werkgever of de werknemer komt steeds vaker voor. De geluidsopnames zijn doorgaans bedoeld om te zijner tijd als bewijs te dienen, maar wat zegt dat over de onderlinge verhouding tussen werkgever en werknemer? En is dat een reden om de arbeidsovereenkomst te ontbinden?
RATP Dev is een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in openbaar vervoer. Ze opereren in 15 landen met 14.500 medewerkers. Ze zijn onder meer verantwoordelijk voor de metro in de hoofdstad van Algerije, bus tours in Bath, Bristol en Cardiff en de Casablanca tram in Marokko. RATP Dev is een snelgroeiend bedrijf en verwacht in 2020 haar aantal medewerkers te hebben verdubbeld. Het bedrijf zet employee engagement in als fundament voor strategische workforce planning.
40 procent van de Nederlandse werknemers vindt de productiviteitsdoelstellingen van hun manager onrealistisch. Dit heeft nadelige gevolgen voor de kwaliteit van het werk. 43 procent van de werknemers kan door druk de kwaliteit van zijn werk niet garanderen. Bovendien gaan de productiviteitseisen voor velen (46%) ten koste van creativiteit en nieuwe ideeën. Dit blijkt uit onderzoek van Protime, specialist in workforce management oplossingen, onder 1.000 werknemers in diverse sectoren.
Ongeveer twintig jaar geleden ging ik met het onderwerp arbeidsvreugde aan de slag. Ik vroeg aan mensen waar ze van genieten op hun werk. In de antwoorden van ongeveer duizend mensen zag ik patronen: de zeven bronnen van arbeidsvreugde. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met deze bronnen veel preciezer kunnen uitleggen hoe ze hun werk beleven.
In de gezamenlijke analyse De vele kanten van banen combineren heeft de SER de stand van zaken rond combinatiebanen bij elkaar gebracht. Hieruit ontstaat het beeld dat er een veelkleurig palet aan motieven en meerdere verschijningsvormen zijn die maatschappelijke en economische meerwaarde hebben. Wel ligt er een taak om praktische belemmeringen weg te nemen evenals knelpunten die mensen ervaren als zij handelen uit financiële noodzaak aldus de SER.
Klantgerichtheid is een thema dat leeft. Zeker nu de crisis voorbij is willen organisaties hierin investeren. Maar hoe bereik je dan dat jouw organisatie echt klantgericht wordt? Maak hiervoor gebruik van het Klantfocusmodel. Dit model bestaat uit vijf bouwstenen om tot de ultieme klantgerichte organisatie te komen. Dat het werkt blijkt uit de praktijk.
Wist je dat de eerste 90 dagen bepalen of iemand wel of niet slaagt in zijn nieuwe baan? Deze inwerkperiode is niet alleen belangrijk voor het welslagen maar ook voor de binding van de nieuwe werknemer met de organisatiecultuur. Door nieuwe medewerkers op de juiste wijze te laten ‘landen’ in de organisatie, zijn ze sneller productief, voelen ze zich meer betrokken en vertrekken ze minder snel. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het onboarding proces. In dit blogartikel geven we je vijf toepasbare tips.
Als je minimaal 40 uur per week besteedt aan werken, dan mag je toch van organisaties verlangen dat zij een bruisende werkomgeving creëren waar het leuk is om te zijn, waar je je talenten kan benutten en ook waar je met je werkzaamheden iets kan toevoegen aan de wereld? Een vanzelfsprekendheid is dit helaas nog allerminst.
Verzuim binnen een organisatie is niet te vermijden. Medisch gezien is dat zelfs onmogelijk. Een deel van het verzuim is werkgerelateerd, met name op die categorie kunt u veel invloed uitoefenen. U kunt bijvoorbeeld de werkdruk verlagen; de belangrijkste oorzaak van uitval.
Inmiddels zijn veel bedrijven zich bewust van het belang van digital learning. Helaas wordt nog te vaak gedacht dat het ontwikkelen en implementeren een tijdrovend traject is. Niets is minder waar. In deze case study van klant Proximus laten we zien hoe je binnen een kwartier een digital learning module opzet, gecreëerd door het personeel zelf.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.