Inventarisatie van risico’s is verplicht: ook voor het brede en verborgen risico van middelengebruik. Het voeren van een restrictief beleid ten aanzien van alcohol, drugs en medicijnen op de werkvloer helpt bedrijven bij het waarborgen van de veiligheid.
Op 24 januari 2017 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor de gewijzigde Arbowet aangenomen. Dit betekent dat de nieuwe Arbowet vanaf 1 juli 2017 ingaat.
In 2015 verzuimden 96.000 werknemers in Nederland minimaal één dag als gevolg van een arbeidsongeval. Veel voorkomende letsels waren ontwrichtingen, verstuikingen, verrekkingen en (oppervlakkige) verwondingen. Dit meldt CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) die in samenwerking met TNO wordt afgenomen.
In de publieke sector denken veel organisaties nogal eens dat zij arbodienstverlening moeten aanbesteden met dikke documenten. Jammer, want er zijn echt betere wegen naar de beste arbo-oplossing, ziet Arbokiezer. Wat gaat er mis? En hoe kan het anders?
Terwijl de ene medewerker het naar eigen zeggen bitterkoud heeft, zet de andere het raam open vanwege de hitte. Op veel kantoren worden vrijwel dagelijks discussies gevoerd over het binnenklimaat. Maar wat is nu de ideale temperatuur om te werken op kantoor?
Het binnenklimaat van kantoorgebouwen is de afgelopen jaren verbeterd. In 2012 scoorde 30 procent van de kantoorgebouwen onder de maat, in 2014 was dat percentage 23 procent en in 2016 was in 16 procent van de gevallen het binnenklimaat onvoldoende.
Vanuit de Arbowet is elke organisatie verplicht om een preventiemedewerker aan te wijzen. De preventiemedewerker is de interne deskundige op het gebied van veilig en gezond werken die onder andere adviseert aan de werkgever en de OR. Wat zijn de taken van een preventiemedewerker? Welke competenties heeft een preventiemedewerker nodig? En wat is de relatie met HR?
Werknemers krijgen van hun werkgevers steeds meer mogelijkheden om mantelzorgtaken uit te voeren. Een derde van de ondernemingen biedt inmiddels extra verlof bovenop de wettelijke mogelijkheden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 3 jaar geleden.
Zo’n 20 procent van de beroepsbevolking heeft een chronische aandoening en dit aandeel neemt de komende jaren fors toe. In 2030 zal één op de vier werknemers een chronische ziekte zoals kanker, longaandoeningen, diabetes, reuma of hart- en vaatziekten hebben. Veel van deze mensen kunnen en willen blijven werken. Zij hebben er behoefte aan om volwaardig onderdeel te zijn van de maatschappij en werk speelt daar een belangrijke rol in. Werkgevers zijn hier echter nog niet op ingesteld.
Het aantal mensen met één of meer chronische ziekten zoals kanker, diabetes, astma, reuma of harten vaatziekten in Nederland stijgt. Welke impact heeft dit op de werkvloer? In hoeverre hebben werkgevers hier beleid voor opgesteld? Tegen welke knelpunten lopen zij aan bij de begeleiding van medewerkers met een chronische ziekte? Een onderzoek.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.