Als Nederland op 15 maart 2017 naar de stembus gaat, staat ook de toekomst van ons sociale stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid op het spel. De druk op het huidige systeem is fors toegenomen: veel werkgevers vertonen risicomijdend gedrag en het leger zzp’ers is sterk gegroeid. Vrijwel alle politieke partijen zoeken naar oplossingen. Hun plannen leveren echter vooral toenemende complexiteit op, terwijl de effectiviteit afneemt. Zo dreigt de sociale zekerheid nodeloos ingewikkeld en ineffectief te worden.
Bijna 2,7 miljoen werknemers in Nederland hebben te maken met een hoge werkdruk. Ongeveer een miljoen werknemers loopt het risico op een burn-out. De hoogste tijd voor een wet om ‘telefonisch niet bereikbaar te zijn’? Dat denk ik niet. Maar werkgevers moeten wel hun verantwoordelijkheid nemen en goede afspraken maken met hun werknemers.
Werkgevers die privaat zijn verzekerd tegen de risico’s van arbeidsongeschiktheid kunnen straks geen ‘loonsanctie’ van het UWV meer krijgen opgelegd. Aan dit wetsvoorstel werkt minister Asscher. Dit kwam ter sprake tijdens het Kamerdebat over loondoorbetaling bij ziekte van afgelopen donderdag 9 februari.
Eigenrisicodragers voor de Ziektewet kunnen vanaf 2017 zonder tussenkomst van UWV een proefplaatsing goedkeuren voor (ex-)werknemers met een Ziektewet-uitkering. Een werknemer hoeft hiervoor zelf geen toestemming meer te krijgen van UWV.
'WGA eigenrisicodragers ervaren voldoende prikkels om de zieke werknemer gedurende de hele periode van twaalf jaar succesvol te laten re-integreren.' Zo luidt het resultaat van onderzoek door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Naast deze prikkel ervaren de werkgevers dat ze niet echt de regie hebben.
Vaak is het niet – alleen – interessant te weten wat de zieke werknemer niet meer kan, maar juist wat diegene nog wél kan. Het ICF-model is een begrippenkader waarmee je het functioneren van (langdurig) arbeidsongeschikte werknemers kan beschrijven én aanpakken. Zo krijg je inzicht in welke factoren van invloed zijn op de gezondheidssituatie en het functioneren van jouw werknemer en hoe je dat kunt toepassen in de vertaling naar arbeidsparticipatie.
…voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn. Zo kondigt Minister Asscher aan.
Honderdduizenden Nederlandse werknemers denken ten onrechte dat ze het beste af zijn met een collectieve zorgverzekering van hun werkgever. Deze mensen betalen ieder jaar tot ruim €150,- p.p. te veel aan premie, met name voor overbodige vergoedingen. In veel gevallen voordeliger uit zijn met een individuele polis op maat. Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise.
De overheid streeft naar gelijke kansen voor arbeidsgehandicapten op de arbeidsmarkt. Zij keert subsidies uit aan bedrijven, zodat economische motieven geen rol hoeven te spelen om hen in dienst te nemen. Door de steeds strenger wordende privacywetgeving werkt de overheid haar eigen doelstellingen tegen.
Het gros van de werkgevers besteedt te weinig aandacht aan het emotionele proces dat werknemers ondergaan bij de ontbinding van een arbeidscontract. Gebrek aan begeleiding vertraagt het verwerkingsproces, waardoor de werknemer na vertrek moeite heeft om door te gaan. Dit zegt voormalig scheidingsbemiddelaar Josephine van Rosmalen, werkcoach bij Zorg van de Zaak.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.