“The real engine that drives our success is having the right people on the team.” Dat stelt Andy Webb, CEO van het Marussia F1 Team. De relatieve nieuwkomer in de formule 1-wereld stond eind 2011 voor de uitdaging om voor zo’n 40 specifieke functies op uiteenlopende gebieden de juiste talenten te scouten. In februari 2012 ging het bedrijf in zee met carrièresite Monster (in Nederland bekend als Monsterboard) om mondiaal uit het enorme aanbod de juiste mensen te selecteren die in het Britse Banbury aan de slag konden.
’s Werelds beste outsourcingbedrijf worden én voorop lopen in het professionaliseren van het vak. ISS Facility Services legt de lat hoog in een sterk prijsgedreven branche die dit jaar het nieuws haalde met zowel stakingen als een ambitieuze gedragscode. Juist hier maakt HR een groot verschil, aldus Norma van den Berg.
Eigenaarschap als succesfactor, dat is letterlijk van toepassing op ingenieurs- en adviesbureau Movares. Bij het voormalige Holland Railconsult zijn medewerkers op alle niveaus mede-eigenaar van het bedrijf. Een bijzondere situatie die zijn weerslag heeft op de strategische betekenis van HR binnen de organisatie.
Hoewel de Belastingdienst de laatste tijd regelmatig in zwaar weer verkeert, is het werkgeversimago nog altijd goed voor voldoende instroom. Onder de bezielende leiding van Jenny Thunnissen is onder meer het zogenoemde ‘ collegiaal management’ ingevoerd en komen steeds meer managers van buiten. “Geen problemen zonder oplossingen.”
Werknemers die te maken krijgen met een reorganisatie ervaren vaak dat de organisatie hun verplichtingen wijzigt zonder dat ze daarin worden gekend. Hun zogenoemde psychologische contract wordt geschonden en werknemers gaan zich negatief gedragen of verlaten het bedrijf.
Met de overname van AXA en Zwitserleven staat Sjoerd van Keulen aan het hoofd van de tweede levensverzekeraar van Nederland, SNS REAAL. Zijn recente uitverkiezing tot ‘Topman van het jaar 2007’ komt voor velen dan ook niet als een verrassing. “Ik ben meer een aanvaller dan een verdediger.”
In zwaar weer kijken organisaties altijd kritisch naar hun kosten. Snijden in de ondersteunende functies is traditiegetrouw de eerste reflex. Zo ook bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Ted Quispel, directeur SSC DJI P&O; Diensten, over de reorganisatie die hij binnen de P&O-kolom; heeft doorgevoerd om een efficiëntere en betere dienstverlening aan de ‘klantorganisatie’ te realiseren.
Vergrijzing, ontgroening, flexibilisering en de opkomst van zzp’ers. De arbeidsmarkt ondergaat in rap tempo een totale metamorfose. Hoe ziet de BV-Nederland er over pakweg vijf jaar uit? Hoe moeten organisaties daarmee omgaan? En wat is de rol van HR daarin?
Vakbonden en OR’en vinden het misschien niet leuk, maar ‘afspiegelen’ kan het in de toekomst wel eens gaan afleggen tegen strategische personeelsplanning. Uit de nieuwe Strategische PersoneelsPlanningsystematiek (SPP) van de WENb/ Twynstra Gudde blijkt namelijk soms pijnlijk duidelijk dat huidige competenties van personeel niet matchen met de strategie van de onderneming.
Het gaat goed met Management Development in Nederland. Er is aandacht voor de individuele ontwikkeling en nut en noodzaak zijn helder. Maar er zijn ook een aantal zaken die beter kunnen. Zo blijft de strategische inbedding van MD een punt van aandacht en blijft ook de evaluatie van MD achter. In dit artikel een aantal conclusies uit het ‘Benchmark-onderzoek Management Development’ van NVP, NFMD, Vrije Universiteit en Ebbinge & Company.