AEGON Nederland wil ‘de meest aanbevolen verzekeraar van Nederland' worden. Daarom ondergaat de verzekeraar een transformatie, die vorig jaar startte met een stevige reorganisatie: een op de drie medewerkers moest intern solliciteren en 400 werden boventallig. Ook de HR-afdeling had een kostentarget van dertig procent. Directeur HR Monique Bodde: ‘Die combinatie was heftig.’
Energiebedrijf Eneco werkt sinds 2007 aan een nieuwe duurzame missie. De totale metamorfose die dat vergt, raakt alle betrokkenen. Van medewerker tot klant. Wat je van buiten nastreeft, moet je van binnen ook tot in de kleinste details doorvoeren, zegt directeur HR Maaike Poulussen. ‘Practice what you preach’.
“The real engine that drives our success is having the right people on the team.” Dat stelt Andy Webb, CEO van het Marussia F1 Team. De relatieve nieuwkomer in de formule 1-wereld stond eind 2011 voor de uitdaging om voor zo’n 40 specifieke functies op uiteenlopende gebieden de juiste talenten te scouten. In februari 2012 ging het bedrijf in zee met carrièresite Monster (in Nederland bekend als Monsterboard) om mondiaal uit het enorme aanbod de juiste mensen te selecteren die in het Britse Banbury aan de slag konden.
’s Werelds beste outsourcingbedrijf worden én voorop lopen in het professionaliseren van het vak. ISS Facility Services legt de lat hoog in een sterk prijsgedreven branche die dit jaar het nieuws haalde met zowel stakingen als een ambitieuze gedragscode. Juist hier maakt HR een groot verschil, aldus Norma van den Berg.
Eigenaarschap als succesfactor, dat is letterlijk van toepassing op ingenieurs- en adviesbureau Movares. Bij het voormalige Holland Railconsult zijn medewerkers op alle niveaus mede-eigenaar van het bedrijf. Een bijzondere situatie die zijn weerslag heeft op de strategische betekenis van HR binnen de organisatie.
Hoewel de Belastingdienst de laatste tijd regelmatig in zwaar weer verkeert, is het werkgeversimago nog altijd goed voor voldoende instroom. Onder de bezielende leiding van Jenny Thunnissen is onder meer het zogenoemde ‘ collegiaal management’ ingevoerd en komen steeds meer managers van buiten. “Geen problemen zonder oplossingen.”
Werknemers die te maken krijgen met een reorganisatie ervaren vaak dat de organisatie hun verplichtingen wijzigt zonder dat ze daarin worden gekend. Hun zogenoemde psychologische contract wordt geschonden en werknemers gaan zich negatief gedragen of verlaten het bedrijf.
Met de overname van AXA en Zwitserleven staat Sjoerd van Keulen aan het hoofd van de tweede levensverzekeraar van Nederland, SNS REAAL. Zijn recente uitverkiezing tot ‘Topman van het jaar 2007’ komt voor velen dan ook niet als een verrassing. “Ik ben meer een aanvaller dan een verdediger.”
In zwaar weer kijken organisaties altijd kritisch naar hun kosten. Snijden in de ondersteunende functies is traditiegetrouw de eerste reflex. Zo ook bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Ted Quispel, directeur SSC DJI P&O; Diensten, over de reorganisatie die hij binnen de P&O-kolom; heeft doorgevoerd om een efficiëntere en betere dienstverlening aan de ‘klantorganisatie’ te realiseren.
Vergrijzing, ontgroening, flexibilisering en de opkomst van zzp’ers. De arbeidsmarkt ondergaat in rap tempo een totale metamorfose. Hoe ziet de BV-Nederland er over pakweg vijf jaar uit? Hoe moeten organisaties daarmee omgaan? En wat is de rol van HR daarin?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling